خونریزی زجاجیه و درمان آن

زجاجیه چشم

زجاجیه چشم چیست؟

زجاجیه ماده ای شفاف و ژله مانندی است که به‌طور کامل بخش اعظم پشت عدسی چشم را احاطه کرده است. بسیاری از پزشکان این ماده را شبیه به سفیده تخم مرغ می دانند که قادر به محافظت از شکل کروی مانند چشم است. در واقع می توان گفت زجاجیه بیش از 90 درصد حجم چشم را پوشش می دهد که 95 در صد ترکیب آن را آب تشکیل داده و مابقی آن شامل انواع نمک ها و گلوکز نیز می شود.

این ماده که عمدتاً توسط سلول های شبکیه چشم تولید می شود علاوه بر ثابت نگه داشتن فشار درون چشم، با قابلیت هایی که در جذب پرتوهای فرابنفش دارد به طور مداوم از شبکیه چشم محافظت کرده و موجب زلالیه آن نیز می شود. در رابطه با ساختمان زجاجیه باید گفت که یک شبکه اسفنجی متشکل از رشته های ظریف است که تمامی ترکیبات زجاجیه را در درون خود جای داده و به آن حالت ژله ای مانند بخشیده است.

خونریزی زجاجیه

التهاب و خونریزی زجاجیه چشم چگونه است؟

خونریزی زجاجیه یکی از شایع ترین عارضه های چشمی است که در بسیاری از مواقع در نتیجه خونریزی شبکیه چشم و بافت های عروقی آن اتفاق می افتد که عمدتاً این رخداد با التهاب زجاجیه و سلول های شبکیه چشم همراه است. ناگفته نماند که در بسیاری از مواقع خونریزی عنبیه چشم نیز منجر به خونریزی زجاجیه نیز می شود. معمولاً خونریزی زجاجیه چشم ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد اما به طور عمده بیشترین میزان آن را می توان در افراد بالای 50 سال مشاهده نمود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

خونریزی زجاجیه و درمان آن

بیماری‌های شبکیه چشم | بیماری مادرزادی شبکیه چشم

شبکیه چشم

پرده شبکیه چشم شامل سلول‌های گیرنده نور و نورون‌ها بوده که داخلی‌ترین لایه چشم به‌حساب می‌آید و با تبدیل جریان الکترومغناطیسی نور به پیام عصبی و ارسال این پیام‌ها به مغز، دارای نقش اساسی و مهم در دیدن اجسام مختلف است. درنتیجه بیماری‌های شبکیه چشم می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای افراد به وجود آورند و بعضاً باعث نابینایی فرد شوند. در این مقاله به بررسی برخی از شایع‌ترین بیماری‌های شبکیه چشم و درمان این بیماری‌ها می‌پردازیم. بیماری‌های شبکیه چشم

 بیماری‌های شبکیه چشم

بیماری‌های شبکیه، بیماری‌های گسترده و متفاوتی هستند که سنین مختلف را درگیر می‌کنند و اغلب بر روی قدرت دید افراد تأثیرگذارند و حتی برخی از این بیماری‌ها، بیماری مادرزادی شبکیه چشم بوده و افراد در بدو تولد با آن‌ها روبه‌رو هستند. همچنین روش‌های درمان بیماری‌های شبکیه چشم، برای برخی از این بیماری‌ها در دسترس است. شایع‌ترین بیماری‌های شبکیه چشم عبارت‌اند از:

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

بیماری‌های شبکیه چشم

تباهی لکه زرد یا تخریب ماکولا چیست ؟

تخریب لکه زرد

ماکولا یا لکه زرد چیست؟

ماکولا یا لکه زرد قسمت مهم و حیاتی شبکیه چشم است که حساسیت زیادی به نور داشته و برای دید مستقیم و واضح در کارهایی مثل خواندن و رانندگی لازم است. ماکولا دارای رنگ‌دانه‌های زرد بوده و در نزدیکی مرکز شبکیه قرار دارد و به همین دلیل نام دیگر آن لکه زرد است.

تخریب ماکولا یا تباهی لکه زرد چیست؟

تباهی لکه زرد شایع‌ترین عامل از دست رفتن بینایی در سنین پیری است و در این بیماری لکه زرد واقع در مرکز شبکیه دچار مشکل شده و تخریب می‌شود. تخریب لکه زرد می‌تواند در یک یا هر دو چشم افراد بالای 50 اتفاق بیفتد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

تخریب ماکولا

مراقبت های بعد از لیزر شبکیه چشم

لیزر شبکیه

لیزر شبکیه چشم

در برخی از بیماری‌های شبکیه چشم، روش درمان استفاده از لیزر درمانی شبکیه است. دستگاه لیزر شبکیه با ایجاد پرتوهای نورانی با انرژی بالا که قابلیت تمرکز دقیق و بالایی در یک نقطه دارند، تنها بر روی پرده شبکیه اثرگذار بوده و سایر بافت‌های چشم از این پرتوهای پرانرژی در امان هستند. لازم به ذکر است که لیزر شبکیه چشم با لیزر اکسایمر که برای رفع عیوب انکساری چشم مانند لیزیک، لازک یا PRK به کار می‌رود، کاملاً متفاوت است. معمولاً برای لیزر شبکیه چشم‌پزشک ابتدا مردمک چشم بیمار را با قطره‌های مخصوصی باز کرده و همچنین بی‌حس می‌کند.

نکته قابل‌توجه در مورد لیزر شبکیه این است که این روش در اغلب موارد به‌طور صد در صد باعث درمان بیماری موردنظر شبکیه نمی‌شود بلکه از افزایش اختلالات بینایی جلوگیری کرده و همچنین باعث کاهش عوارض و علائم بیماری می‌شود. لیزر شبکیه معمولاً در بیماری‌های زیر مورداستفاده قرار می‌گیرد:

لیزر شبکیه یک درمان سرپایی بوده و نیاز به هیچ‌گونه بیهوشی نداشته و معمولاً بیمار در حین لیزر شبکیه درد کمی را متحمل می‌شود. بعد از انجام این عمل، برای بهبود کامل و سریع چشم، بیمار نیاز به مراقبت‌های بعد از لیزر شبکیه چشم خواهد داشت که در ادامه مطلب به شرح آن خواهیم پرداخت.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مراقبت های بعد از لیزر شبکیه چشم

خطرات و مراحل رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی چیست ؟

رتینوپاتی دیابتی چیست ؟

رتینوپاتی دیابتی یکی از عوارض مهم دیابت بوده که بر اساس تحقیقات بین‌المللی انجام‌شده یک نفر از سه نفر افراد مبتلابه دیابت را درگیر می‌کند. رتینوپاتی دیابتی باعث رشد غیرطبیعی و بروز تغییراتی در رگ‌های خونی موجود در پرده شبکیه چشم شده که این آسیب وارده به شبکیه چشم در اثر دیابت اتفاق می‌افتد و در صورت عدم رسیدگی و درمان به‌موقع باعث ایجاد عوارض جبران‌ناپذیری ازجمله نابینایی می‌شود.

مراحل رتینوپاتی دیابتی

در این قسمت از مقاله به بررسی مراحل رتینوپاتی دیابتی می‌پردازیم. این بیماری دارای دو مرحله به شرح زیر است:

  • رتینوپاتی دیابتی غیرپرولیفراتیو یا غیر تکثیری: در این مرحله بیماری بااینکه ممکن است سایر علائم بروز پیدا کند ولی هنوز بر روی شبکیه عروق خونی جدید رشد نکرده‌اند. این مرحله بیماری می‌تواند از طیفی تا شدت خفیف، متوسط و شدید پیشرفت کند. درشدت خفیف فقط میکروآنوریسم در متوسط علاوه بر میکروآنوریسم، خونریزی‌های نقطه‌ای و لکه‌ای و رسوباتی به نام اگزودا و در شدید علاوه بر علائم متوسط خونریزی‌های داخل شبکیه و یا دانه‌تسبیحی شدن وریدها دیده می‌شود.
  • رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو: این مرحله از شدیدترین مراحل رتینوپاتی دیابتی بوده و علاوه بر داشتن علائم رتینوپاتی دیابتی غیرپرولیفراتیو شدید حداقل یکی از علائم نورگ زایی و یا خونریزی شبکیه و زجاجیه را به همراه دارد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مراحل رتینوپاتی دیابتی

قرمزی چشم ، علت این بیماری و درمان آن

قرمزی چشم

قرمزی چشم

از شایع ترین بیماری های چشمی که افراد در طول زندگی ممکن است یک یا چندین بار آن را تجربه کنند قرمزی چشم است. این عارضه دلایل متفاوتی دارد و عوامل زیادی باعث قرمزی چشم می شود. قرمزی چشم در هر دو یا یکی از چشم ها ممکن است اتفاق بیفتد و گاهی ممکن است خطرناک باشد و نیاز به پیگیری سریع داشته باشد.

در این بیماری لکه های قرمز و رگ های خونی در سفید چشم ایجاد می شود و معولا با خارش و تاری دید و اشکریزش چشم همراه است.

قرمزی چشم نشانه چیست ؟

قرمزی چشم نشانه چیست ؟

از علت های رایج این بیماری ، عفونت چشم و  فشار به چشم در اثر کار زیاد است. عفونت چشم در کودکان و نوزادان بسیار رایج است. استفاده بیش از حد یا عدم مراقبت از لنزهای تماسی یکی دیگر از علل قرمزی چشم ها می‌باشد. دیابت و فشار خون بالا نیز ممکن است از علت این بیماری باشد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

قرمزی چشم

معاینه چشم | اهمیت معاینه چشم کودکان

معاینه چشم

معاینه چشم

معاینه چشم یکی از مهمترین روش ها برای افزایش سلامت چشم و پیشگیری از بیماری های ساختمان چشم در بدن انسان است . برای تشخیص بیماری ها و عیوب احتمالی چشم هر فرد به چشم پزشک مراجعه می کند و مراحل معاینه چشم را پشت سر می گذارد.

یک معاینه کامل چشم پزشکی بسیار فراتر از تعیین عیوب انکساری چشم و شماره عینک مناسب است. یک معاینه چشم پزشکی شامل مراحل مختلفی است که بسیاری از اختلالات چشمی را در مراحل اولیه تشخیص داده و در صورت اقدام به موقع مانع از پیشرفت آنها می شود.

اهمیت معاینه چشم

تاری دید، دیدن لکه و کم شدن دید در شب از جمله شایع ترین مشکلات چشم می باشند که ممکن است در ابتدا برای فرد مبتلا چندان جدی نباشد ، اما می توانند نشانه ی شروع یک بیماری جدی باشند. معاینه به موقع چشم موجب تشخیص به موقع بیماری های چشمی می گردد و روند درمان و بهبود بیماری سریع انجام می گردد.

جدی ترین مشکلات بینایی، لکه های ناشی از افزایش سن، آب سیاه (گلوکوم) ، رتینوپاتی دیابتی  و آب مروارید است. این بیماری ها باید سریع تشخیص داده شود تا درمان شوند. به این منظور، معاینات دوره ای چشم، هر شش ماه  یکبار ضروری است.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

معاینه چشم

عوارض چشمی فشار خون

عوارض چشمی فشار خون

چشم و فشار خون

افرادی که مبتلا به فشار خون هستند ، باید بدانند که در معرض مشکلات بینایی قرار خواهند داشت . عدم درمان فشار خون بالا علاوه بر اثراتی که بر روی قلب و کلیه دارد، می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی بر روی چشم شود.  فشار خون می تواند با تاثیر بر رگ ها خونی موجود در شبکیه چشم ، باعث تخریب این مویرگ ها و در نتیجه تاثیر بر بینایی شود. در ادامه با ما همراه باشید تا تاثیر فشار خون بر چشم را بررسی کنیم.

فشار خون چیست؟

پر فشاری خون یا فشار خون بالا، شرایطی است که جریان خون در رگ های خونی تحت فشار و به زور انجام می گیرد. زمانی که فشار خون شما بالاتر از 90/140 یا به اصطلاح 14 روی 9 باشد، به عنوان فرد مبتلا به فشار خون در نظر گرفته می شوید.

بر اثر افزایش زیاد فشار خون ، دیواره‌ رگ‌های خونی شبکیه ممکن است ضعیف شده و این باعث آسیب و انسداد عروق خونی و در نتیجه عدم خون‌رسانی به بافت شبکیه شود. با گذشت زمان، عملکردهای شبکیه را محدود کرده و فشار عصب بینایی را ایجاد کند و موجب مشکلات بینایی شود.
جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عوارض چشمی فشار خون


تزریق داخل چشمی | هزینه تزریق داخل چشم

تزریق داخل چشمی

تزریق داخل چشمی چیست؟

در گذشته های نه چندان دور درمان بیماری های چشمی در یک سری داروهای مخصوص مانند قطره چشمی و قرص های خوراکی محدود می شدند. اما امروزه وضعیت تغییر اساسی پیدا نموده است. با توجه به پیشرفت علم و دانش پزشکی علل خصوص دانش چشم پزشکی، قرص های خوراکی و قطره های چشمی رفته رفته جایگاه خود را از دست دادند و روش ها و متد های نوین پیشرفته علمی چشم پزشکی با رعایت اصول تزریق دارو و نیز مراقبت از چشم وارد عمل شدند.

تزریق داخل چشمی یکی از روش های مدرن و نوین پزشکی است که امروزه بسیار مورد توجه متخصصین چشم پزشک در دنیا واقع شده است. این روش با ارائه تکنیک های بسیار جدید و پیشرفته وارد این حوزه شد و با ورود خود موجب تسهیل در روند تشخیص و درمان بیماری های چشمی نیز گشت. 

امروزه تزریق داخل چشمی، به عنوان یکی از مهم ترین تحولات چشم پزشکی معرفی شده است که با ارائه ی متد های مدرن در جهت درمان بسیاری از بیماری های قرنیه و شبکیه چشم اقدام به عمل آورده است. این روند که بر روی بسیاری از بیماری های صعب العلاج چشمی تأثیر به سزایی گذاشته است موجب گردیده تا روند جراحی شبکیه چشم و همچنین مدت زمان درمان مشکلات چشمی، نسبت به گذشته بسیار تسهیل شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

تزریق داخل چشمی

سکته چشم و علائم آن | درمان سکته چشمی

سکته چشم

سکته چشم

سکته حمله ای است ناگهانی و شدید که در اثر عدم خون رسانی به اندامی خاص مانند: مغز، قلب و یا حتی چشم به وجود می آید که در سکته چشم به بینایی آسیب وارد می شود. چشم ها هم مانند تمام ارگان های بدن برای فعالیت به جریان خون غنی از اکسیژن نیاز دارند. یکی از این بافت های حیاتی چشم شبکیه است که در پشت چشم قرار دارد.

سکته چشم به معنی انسداد عروق شبکیه می باشد که توسط یک لخته و یا باریک شدن رگ های خونی شبکیه ایجاد می شود. در این حالت جریان خون شبکیه قطع شده و اگر درمان نشوند، می تواند به آسیب دائمی به شبکیه و کاهش بینایی منجر گردد.

سکته شبکیه چشم چگونه اتفاق می افتد ؟

بالا رفتن سن باعث رسوب چربی در عروق شده و منجر به بسته شدن سیاهرگ‌های شبکیه که وظیفه آن ها خروج خون مصرف شده است ، می‌شوند. بسته شدن سیاهرگ باعث جمع شدن خون و بالا رفتن فشار خون در رگ ها و نهایتا باعث پارگی مویرگ ها و خونریزی در شبکیه می شود که به این حالت سکته شبکیه چشم گفته می شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

سکته چشم

ناخنک چشم ، علائم و درمان این بیماری

ناخنک چشم

ناخنک چشم

ناخنک چشم ، یکی از شایع ترین بیماری های چشمی بعد از آب مروارید است یک بافت اضافی برجسته دارای عروق است که صورتی رنگ و مثلثی شکل است و در ناحیه سفیدی چشم (بیشتر در بخش داخلی چشم) در مجاورت قرنیه (بخش رنگی چشم) رشد می کند.

این ضایعه ناشی از رشد خوش خیم بافت پیوندی و رگ های ملتحمه است.معمولاً به ندرت ، ناخنک چشم آنقدری رشد می کند که جلوی مردمک را بپوشاند و مانع دید کامل آن چشم شود.

علت و علائم ناخنک چشم

علت این بیماری هنوز مشخص نشده است اما عمده افرادی که مبتلا به این بیماری می شوند معمولا مدت زیادی را در زیر نور خورشید گذرانده اند به همین دلیل دانشمندان نور ماورا بنفش را دخیل می دانند و شیوع ناخنک در تابستان از سایر فصول بیشتر است. تماس چشم با گرد و غبار و همچنین وراثت نیز می توانند از علل بیماری ناخنک چشم باشند ناخنک گاهی ملتهب می‌شود و باعث سوزش و خارش و اشکریزش می‌شود.

 ناخنک ممکن است رشد ‌کند و تا وسط قرنیه می‌رسد که در این صورت جلوی دید را می‌گیرد. قرنیه قسمتی از چشم است که به صورت رنگی دیده می‌شود. هنگام ابتلا به ناخنک ، افرادی که از لنز استفاده می کنند احساس ناراحتی در ناحیه چشم می کنند. ناخنک‌های کوچکتر هم می‌توانند با تغییر شکل قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم شوند و دید افراد را تار کنند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

ناخنک چشم

جراحی های برداشتن عینک

جراحی های برداشتن عینک

جراحی های برداشتن عینک

عیوب انکساری شامل نزدیک بینی ، دور بینی و آستیگماتیسم می باشد که راه حل طبی شامل استفاده از عینک و لنز تماسی است. استفاده از هردوی این روش ها با محدودیت فیزیکی و وابستگی همراه است و عده ای زیادی استفاده از آن ها را نمی پسندد.

لنزهای تماسی اگر به درستی استفاده نشوند ، شانس عفونت قرنیه را بالا می برند که خطر نابینایی را به دنبال دارد. بنابراین استفاده از آنها باید محدود به بیمارانی شود که شرایط لازم برای جراحی چشم را ندارند وتحت مراقبت ویژه چشم پزشک مربوطه با رعایت دقیق ضوابط استفاده از لنز باشد.

در برخی از مشاغل و ورزش ها هم استفاده از عینک سختی هایی را به دنبال دارد. البته انجام جراحی های برداشتن عینک شرایط خاصی مانند سن مناسب ، ثبات شماره چشم ، معاینات چشمی طبیعی و انحنای مناسب ضخامت کافی قرنیه دارد که توسط جراح چشم بررسی می گردد و در مورد نوع جراحی برداشتن عینک به شما توضیح خواهد داد. پس از انجام این عمل می توانید با بینایی کامل زندگی کنید.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

جراحی های برداشتن عینک

درمان قوز قرنیه

کراتوکونوس یا قوز قرنیه

قوز قرنیه

کراتوکونوس یا قوز قرنیه بیماری پیشرونده قرنیه می باشد که در سنین نوجوانی یا اوایل دهه سوم زندگی نمایان می گردد و معمولا هر دو چشم را درگیر می کند. در این عارضه قسمت مرکزی یا فرامرکزی قرنیه دچار نازک شدگی تدریجی می گردد و به سمت خارج برآمدگی پیدا کرده و مخروطی شکل می شود. این مخروطی بودن منجر به  نزدیک بینی و آستیگماتیسم  نامنظم و در نتیجه کاهش دید می شود.

دلیل این بیماری هنوز شناخته نشده است اما برخی پزشکان عوامل بیرونی مانند فشار وارد بر چشم را در ایجاد این بیماری موثر می دانند. البته کسانی که در طولانی مدت از لنزهای سخت و نیمه سخت استفاده می‌کنند نیز مستعد ابتلا به بیماری قوز قرنیه هستند.

در هر صورت برای تشخیص و درمان حتما باید به متخصص چشم مراجعه نمایید. عمل جراحی لیزیک بدلیل اینکه ممکن است شدت بیماری را افزایش دهد در افراد مبتلا به قوز قرنیه نباید انجام شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

درمان قوز قرنیه

خشکی چشم، دلایل، عوارض و درمان آن

خشکی چشم

خشکی چشم

خشکی چشم یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه بیماران به چشم‌پزشکی است. عوارض خشکی چشم معمولاً موارد آزاردهنده‌ای هستند که در صورت عدم درمان خشکی چشم این عوارض می‌توانند باعث تحریک و ناراحتی دائمی و التهاب قسمت جلویی چشم گردند.

دلایل خشکی چشم

برای بررسی دلایل خشکی چشم ابتدا بهتر است با ساختار اشک و لایه‌های اشکی آشنا شویم.

چشم‌ها دارای سه لایه اشکی هستند، اولین لایه که حالت چربی مانندی دارد وظیفه محافظت از چشم را بر عهده داشته و لایه دارای آب اشک چشم را می‌پوشاند و از تبخیر اشک جلوگیری می‌کند.

لایه دوم حاوی آب، پروتئین‌های مختلف و بعضی هورمون‌ها و آنزیم‌ها، سلول‌های ایمنی، سدیم، پتاسیم و اوره است. این لایه‌ی اشک را غدد اشکی موجود در پلک‌ها ترشح کرده و وظیفه آن ایمنی و شست‌وشو و تمیز نگه‌داشتن چشم است.

لایه سوم که درونی‌ترین لایه است، لایه‌ای موسینی (موکوزی) بوده که توسط ملتحمه چشم تولید می‌شود. این لایه موسینی، لایه‌ای آب‌دوست است و به لایه‌ی دارای آب اشک چشم اجازه می‌دهد به‌راحتی روی سطح چشم پخش شود، تمام سطح چشم را بپوشاند و به مرطوب ماندن چشم کمک کند.

با توجه به توضیحات ارائه‌شده درباره‌ی ساختار لایه‌های اشکی، چنانچه در فردی هرکدام از این سه لایه دچار مشکل شده و میزان و یا کیفیت مواد ترشحی دچار اختلال شود، فرد به خشکی چشم مبتلا می‌شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

خشکی چشم، دلایل، عوارض و درمان آن

تفاوت آب سیاه و آب مروارید

تفاوت آب سیاه و آب مروارید

آب سیاه چیست ؟

گلوکوم یا آب سیاه چشم بیماری‌ چشمی است ناشی از فشار چشمی بوده و باعث تخریب عصب بینایی می‌شود. این بیماری در ابتدا هیچ علامتی ندارد گاها در موارد بسیار محدودی دارای علائمی به صورت درد و یا تغییر دید ناگهانی همراه با حالت تهوع و استفراغ همراه است.

در افراد بالای ۴۵ سال آب سیاه شایع تر است. افرادی که مبتلا به دیابت هستند بیشتر از افراد عادی به گلوکوم مبتلا می‌شوند. گرچه این بیماری درمان قطعی ندارد اما تشخیص به هنگام این بیماری روند درمان را بسیار سرعت می بخشد و در کنترل بیمار و حفظ بینایی نقش بالایی دارد. در بیشتر موارد هدف از درمان جلوگیری از پیشرفت بیماری است، زیرا بخش آسیب‌دیده از چشم، دیگر قابل درمان نیست و بینایی آن از بین می‌رود.

برای مطالعه بیشتر درباره این بیماری به مطلب آب سیاه ، علل علائم و درمان مراجعه نمایید.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

تفاوت آب سیاه و آب مروارید

مراقبت‌های بعد از عمل لازک چشم

عمل لازک

عمل لازک چشم

لازک (LASEK-Laser Epithelial Keratomileusis) یک عمل جراحی چشم بوده که برای رفع عیوب انکساری چشم شامل درمان آستیگماتیسم، نزدیک‌بینی و دوربینی استفاده می‌شود.قبل از عمل با معاینه چشم و انجام توپوگرافی گالیله یا ارب اسکن و ابرومتری مقدار نزدیک بینی یا دور بینی و آستیگماتیم بیمار همچنین ضخامت و انحنای قرنیه و اعوجاج های چشم بطور دقیق اندازه گیری می شود

مراقبت‌های بعد از عمل لازک چشم

معمولاً بهبودی و تثبیت بینایی پس از عمل لازک ۳ تا ۴ روز زمان می‌برد. البته اگر شما تحت عمل لازک قرار گرفتید لازم است نکاتی را برای مراقبت‌های بعد از عمل لازک چشم رعایت کنید که در زیر به مهم‌ترین نکات و مراقبت‌های بعد از عمل لازک چشم اشاره می‌کنیم:
جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مراقبت‌های بعد از عمل لازک چشم

انحراف چشم | علت و درمان انحراف چشم

انحراف چشم

انحراف چشم

انحراف چشم یا استرابیسم نوعی بیماری چشم است که در آن چشم ها در جهات مختلفی قرار دارند و مانند چشم افراد سالم دارای نظم و هماهنگی نیستند. حرکات چشم به وسیله شش عضله که چشم را به جهت های مختلف هدایت می کنند،انجام می پذیرد . این عدم هماهنگی بین چشم ها ناشی از عدم هماهنگی عضلات چشم است.

انحراف چشم در بعضی موارد در نوزادانی که تازه به دنیا آمدن طبیعی است و بعد از 3 تا 4ماه رفع می شود ، در صورت عدم رفع این مشکل حتما باید نوزاد مورد معاینه قرار گرفته و درمان شود . درمان سریع در کودکان اهمیت دارد و خطر تنبلی چشم را به دنبال دارد. استرابیسم در کودکان مشکل شایعی می باشد.

علت و علائم انحراف چشم

علت و علائم انحراف چشم

علت این بیماری در کودکان اغلب ارثی است و از بدو تولد وجود دارد و گاهی به دنبال اختلالات مغزی مانند فلج مغزی یا بیماری های شبکیه مانند رتینوپاتی نوزادان زودرس به وجود می آید. بهتر است در خانواده‌هایی که زمینه تنبلی و انحراف چشم دارند کودکان از سن شش‌ماهگی تحت معاینه قرار گیرند.

در بزرگسال به دنبال مشکلاتی دیابت ، بیماری گریو ، سکته مغزی ، برخی جراحی های چشم مانند جراحی آب مروارید و یا آسیب به سر و چشم ممکن است دچار انحراف چشم شوند. عیوب انکساری مثل دور بینی نیز می‌توانند در کسانی که زمینه انحراف چشم دارند، منجر به تنبلی چشم شود.

از علائم این بیماری می توان به لوچ بودن چشم ها ، سر درد ، مشکل در بینایی ، دو بینی و خستگی چشم اشاره کرد . تشخیص این بیماری توسط چشم پزشک صورت می گیرد بنابراین در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید. معاینه چشم پزشکی در همه کودکان در سنین حدود سه سالگی توصیه می شود

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

انحراف چشم | علت و درمان انحراف چشم

درمان خونریزی شبکیه چشم

خونریزی شبکیه چشم

شبکیه چشم

شبکیه چشم که از نه لایه جداگانه تشکیل شده است چیزی حدود 75 درصد مساحت کره چشم را پوشش می دهد. خونریزی شبکیه چشم یکی از بیماری های چشمی است که ممکن است هر فردی را در هر سن و سالی گرفتار نماید. به عنوان مثال ممکن است در سنین مختلف عارضه یا ضربه ای به چشم اصابت کرده باشد و موجب ایجاد خونریزی شبکیه چشم شود. در واقع ضربات عمده ترین عامل بروز خونریزی شبکیه چشم هستند.

درمان خونریزی شبکیه چشم

درمان خونریزی شبکیه چشم چگونه است؟

بدون شک برای درمان خونریزی شبکیه چشم باید در اسرع وقت به نزد فوق تخصص شبکیه مراجعه نمود تا اقدامات پزشکی لازم را در این باره انجام دهد. اگر بیمار در وضعیت وخیمی به سر برد و خونریزی چشم او زیاد باشد، ممکن است در جهت درمان خونریزی شبکیه چشم، پزشک مربوطه از او بخواهد چند روزی را صبر کند تا خونریزی چشم او کم شده و چشم او خون را جذب نماید. در این مدت، بیمار باید از بلند کردن و هل دادن چیزهای سنگین خودداری نماید.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

درمان خونریزی شبکیه چشم

مگس پران چیست؟

مگس پران

مگس پران چشم

مگس پران چشم به ایجاد نقاط و ذرات ریز خاکستری یا تیره در دید شما می گویند و این وضعیت معمولا ممکن در هنگام کارهای روزانه پیش بیاید. علی رغم اینکه ممکن است این حالت ناخوشایند و آزار دهنده باشد ولی تداخلی در انجام کارهای روزانه شما ایجاد نمی کند.

اکثر شناورهای چشم ناشی از تغییرات مرتبط با سن هستند که در آن ماده ژله مانند (زجاجیه) در داخل چشم شما مایع تر می شود. در ساختمان چشم ، زجاجیه از یک شبکه اسفنجی متشکل از رشته‌های خیلی ظریف ایجاد شده که مقادیر فراوان آب و مواد محلول را در خود جای داده و به آن حالت ژله‌ای بخشیده است.

الیاف میکروسکوپیک در داخل زجاجیه تمایل به چسبیدن دارند و می توانند سایه های کوچک را روی شبکیه چشم ایجاد کنند. سایه هایی که می بینید، مگس پران چشم نامیده می شوند. جداشدگی خلفی زجاجیه ، شایعترین علت ایجاد مگس‌پران است.

اگر دچار افزایش ناگهانی این عارضه در چشمان خود شدید مخصوصا اگر نسبت به نور حساس شده اید و یا دید محیطی خود را از دست داده اید، به یک متخصص شبکیه چشم مراجعه کنید. این علائم  می توانند نشانه ای از موارد اورژانسی باشد که نیاز به توجه سریع دارد. اگر پیدایش نقاط یا لکه‌های کدر با جرقه‌ همراه باشد، به پیگیری نیاز دارد.

مگس پران چشم

مگس‌پران در چه افرادی شایع‌ تر است؟

  • افراد بالای 60 سال
  • افراد نزدیک بین
  • افرادی که سابقه جراحی چشم (به خصوص جراحی آب مروارید) دارند.
  • افرادی که سابقه التهاب داخلی چشم (یووئیت) دارند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مگس پران چیست؟

رتینیت پیگمنتوزا یا rp و روش های درمان

رتینیت پیگمانتوزا

رتینیت پیگمانتوزا

رتینیت پیگمانتوزا نوعی اختلالات ژنتیکی نادر است که سلولهای شبکیه چشم را درگیر می کند و در نتیجه با اختلالات پیشرونده کارکرد سلولهای نوری شبکیه و تخریب پیشرونده آنها و در نهایت آتروفی لایه های متعدد شبکیه همراه است. شبکیه بافت حساس به نور چشم است. علائم رتینیت پیگمانتوزا معمولاً در دوران کودکی شروع می شود. ممکن است این بیماری در ابتدای تولد یا سنین بالای 30 یا 40 سال بروز کند.

 این بیماری چشمی سیری پیش‌رونده دارد و معمولا با از دست دادن دید جانبی و ایجاد مشکل در دید شب همراه است و در موارد پیشرفته تر ممکن استدید مرکزی آسیب ببیند. این بیماری جز شب کوری عوارضی همچون تورم شبکیه و آب مروارید را در پی دارد.

رتینیت پیگمنتوزا یا rp

چه چیزی باعث RP می شود؟

RP یک اختلال ارثی است که از تغییرات در هر یک از ژن ها حاصل می شود. این ژن ها دستورالعمل هایی را برای ساخت پروتئین هایی که در سلول های داخل شبکیه مورد نیاز است، به عهده دارند. برخی از تغییرات و یا جهش درون ژن ها بسیار شدید هستند، زیرا ژن نمی تواند پروتئین مورد نیاز را تولید کند و عملکرد سلول را محدود کند.

عامل اصلی شیوع RP در ایران ازدواج فامیلی است. بیماری در سنین جوانی و نوجوانی آغاز می‌شود و فرزندان ازدواج فامیلی زودتر بیماری را بروز می‌دهند. قومیت نقشی در شیوع بیماری ندارد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

رتینیت پیگمنتوزا