خشکی چشم، دلایل، عوارض و درمان آن

خشکی چشم

خشکی چشم

خشکی چشم یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه بیماران به چشم‌پزشکی است. عوارض خشکی چشم معمولاً موارد آزاردهنده‌ای هستند که در صورت عدم درمان خشکی چشم این عوارض می‌توانند باعث تحریک و ناراحتی دائمی و التهاب قسمت جلویی چشم گردند.

دلایل خشکی چشم

برای بررسی دلایل خشکی چشم ابتدا بهتر است با ساختار اشک و لایه‌های اشکی آشنا شویم.

چشم‌ها دارای سه لایه اشکی هستند، اولین لایه که حالت چربی مانندی دارد وظیفه محافظت از چشم را بر عهده داشته و لایه دارای آب اشک چشم را می‌پوشاند و از تبخیر اشک جلوگیری می‌کند.

لایه دوم حاوی آب، پروتئین‌های مختلف و بعضی هورمون‌ها و آنزیم‌ها، سلول‌های ایمنی، سدیم، پتاسیم و اوره است. این لایه‌ی اشک را غدد اشکی موجود در پلک‌ها ترشح کرده و وظیفه آن ایمنی و شست‌وشو و تمیز نگه‌داشتن چشم است.

لایه سوم که درونی‌ترین لایه است، لایه‌ای موسینی (موکوزی) بوده که توسط ملتحمه چشم تولید می‌شود. این لایه موسینی، لایه‌ای آب‌دوست است و به لایه‌ی دارای آب اشک چشم اجازه می‌دهد به‌راحتی روی سطح چشم پخش شود، تمام سطح چشم را بپوشاند و به مرطوب ماندن چشم کمک کند.

با توجه به توضیحات ارائه‌شده درباره‌ی ساختار لایه‌های اشکی، چنانچه در فردی هرکدام از این سه لایه دچار مشکل شده و میزان و یا کیفیت مواد ترشحی دچار اختلال شود، فرد به خشکی چشم مبتلا می‌شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

خشکی چشم، دلایل، عوارض و درمان آن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.