لازک چشم چیست ؟ | عمل جراحی لازک

لازک چشم

لازک

بسیاری از افراد از استفاده از عینک و لنز های تماسی خسته شده اند و به دنبال روش هایی برای رهایی از عینک و لنز هستند. هدف از روش‌های لیزری برای اصلاح عیوب انکساری مانند نزدیک بینی ، دوربینی  و آستیگماتیسم ، ایجاد تغییر در انحنای قرنیه است که در این صورت فرد را از استفاده از عینک بی نیاز می کند . لازک (LASEK) ترکیبی از مزایای دو روش دیگر جراحی چشم یعنی لیزیک (LASIK) و پی آرکی (PRK) است. البته باید بدانیم هر یک از این روش ها دارای معایب و مزایایی هستند.

نحوه جراحی لازک

قبل از جراحی باید توجه کنید که افراد بالای 18 سال که به مدت 6 ماه شماره چشم ثابت داشته اند و مشکلات از قبیل آب مروارید و دیگر بیماری های چشمی نداشته اند قابلیت انجام این جراحی را دارند. معمولا پزشک با معاینه چشم و اندازه‌گیری ضخامت قرنیه، فشار چشم، اتساع مردمک و انکسار، و همچنین با بررسی سابقه پزشکی بیمار، نظر نهایی را در مورد عمل جراحی لیزیک یا منع آن اعلام می‌کند.

این عمل بدون بیهوشی و تنها با استفاده از قطره بی‌حس کننده انجام می‌گیرد. در جراحی لازک ابتدا با قرار دادن الکل رقیق 20% به مدت 15 تا 20 ثانیه اپی تلیوم قرنیه بصورت یکپارچه منعقد می گردد، سپس با ابزاری بسیار ظریف بنام هاکی آنرا برداشته و اشعه لیزر بر سطح قرنیه تابیده می شود و لایه تراشیده شده ظرف چند روز خود به خود ترمیم می‌شود. بعد از عمل داروهایی تجویز میشود که استفاده دقیق و مرتب آنها باعث تسریع روند بهبودی و جلوگیری از عفونت میشود


جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

لازک چشم چیست ؟ | عمل جراحی لازک

ورم شبکیه و درمان آن

ورم شبکیه

ورم شبکیه

التهاب و ورم شبکیه بیماری است که بینایی را با آسیب به شبکیه تهدید می‌کند. سخت شدن شبکیه همراه با آتروفی و تجمع مواد رنگی از آثار این بیماری است. ورم شبکیه در اثر بیماری دیابت از جمله مسائل بسیار مهم و شایع جوامع امروز است.

علائم ورم شبکیه

علت و علائم ورم شبکیه

بینایی برای انسان از اهمیت زیادی برخوردار است به همین دلیل با ایجاد کوچکترین مشکل در چشم در ابتدا باید به دنبال علت آن باشید. ورم شبکیه ممکن است به دنیال دژنراسیون ماکولا اتفاق بیفتد . همچنین دیابت ، انسداد عروق شبکیه و برخی از جراحی ها مانند آب مروارید یا گلوکوم ( آب سیاه ) نیز می توانند باعث ایجاد التهاب در شبکیه چشم شوند. یکی دیگر از علت های ورم شبکیه بیماری رتینوپاتی دیابتی است که افراد دیابتی به آن مبتلا می شوند.

افرادی که دچار ورم شبکیه هستند دچار تاری دید می شوند و ممکن است بینایی خود را به مرور از دست بدهند. البته تاری دید میتواند علت مشکلات و بیماری های چشمی دیگر نیز باشد و تشخیص این موضوع با پزشک متخصص است. تشخیص بیماری با دستگاه افتالموسکوپ دقیقتر است. به وسیله آنژیوگرافی با فلورسین و OCT می توان نمای بهتری از شکل ورم و اندازه آن به دست آورد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

ورم شبکیه و درمان آن

از بیماری های چشمی دیابت چه می دانید؟

بیماری های چشمی دیابت

دیابت

دیابت یا همان بیماری قند که متاسفانه بسیاری را به خود مبتلا کرده است یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن است. به احتمال زیاد همه افرادی که به دیابت مبتلا هستند این نکته را می دانند که بیماری شان در بلندمدت، تهدیدی برای سلامت چشم شان است. دیابت هنگامی رخ می دهد که بدن قادر به تولید میزان کافی هورمون انسولین نیست و یا اثر انسولین تولید شده کاهش یافته است.

افراد دیابتی باید به صورت منظم به چشم پزشک مراجعه کنند و معاینه شوند تا عوارض چشمی دیابت را کنترل کنند. قند خون بالا می تواند منجر به مشکلاتی نظیر تاری دید، آب مروارید، گلوکوم و رتینوپاتی دیابتی شود. در واقع، دیابت عامل اصلی نابینایی در بزرگسالان بین 20 تا 74 سال است.

بیماری های چشمی دیابت

همانطور که اشاره شد دیابت منجر به بیماری های چشمی زیر می شود :

بیماری های چشمی دیابت - آب مروارید

آب مروارید

آب مروارید یا کاتاراکت در افراد غیردیابتی نیز دیده می‌شود اما در افراد دیابتی شایع‌تر است.لنز چشم که بسیار شفاف و روشن است، به عنوان بخشی از مکانیزم تمرکز چشم عمل می‌کند. با افزایش سن، لنز به تدریج تیره و کدر شده و دید طبیعی چشم را مختل می‌کند. بروز تیرگی در لنز چشم که موجب کاهش بینایی شود، آب مروارید نام دارد. در جراحی آب مروارید لنز تیره برداشته می‌شود و به جای آن لنز پلاستیکی شفاف جایگزین می گردد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

از بیماری های چشمی دیابت چه می دانید؟

روش های درمان دژنراسیون ماکولا

 درمان دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا

ماکولا یا لکه زرد که در مرکز شبکیه قرار دارد در بیماری دژنراسیون ماکولا ، لکه زرد تخریب می‌ شود. نور روی ماکولا متمرکز می‌شود. . بدترین اتفاق در مورد دژنراسیون ماکولا این است که به تدریج اتفاق می افتد و در بسیاری از موارد باعث کوری کلی می شود. اگر خطوط مستقیم را موج دار می بینید، دیدتان تار است، یا لکه های تیره در مرکز دید خود می بینید احتمال دارد که دچار علائم اولیه دژنراسیون ماکولا شده باشید.

در بسیاری موارد قبل از اینکه بیمار دچار علائم شود چشم پزشک علائم اولیه بیماری را در معاینه تشخیص می دهد. این کار معمولا از طریق تست میدان بینایی صورت می گیرد. شواهد جدید نشان می دهد که سیگار کشیدن در لیست عوامل خطرناک برای تشدید دژنراسیون ماکولا است. سایر عوامل خطرناک برای دژنراسیون ماکولا شامل داشتن سابقه خانوادگی ، فشار خون بالا، و چاقی است.

درمان دژنراسیون ماکولا

روش های درمان دژنراسیون ماکولا

این بیماری درمان قطعی ندارد ولی درمان هایی برای جلوگیری از پیشرفت بیمار و یا حتی بهبود دید وجود دارد. درمان استاندارد این بیماری دربرگیرنده تزریق یک ضد فاکتور رشد اندوتلیوم عروقی است که از پیشروی بیشتر رگهای خونی جلوگیری می کند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

روش های درمان دژنراسیون ماکولا

عوارض جراحی لیزیک | عمل لیزیک

عمل لیزیک

لیزیک ، یکی از عمل های جراحی که برای اصلاح دید چشم انجام می شود. فردی که می خواهد لیزیک کند، نباید بیماری های چشمی مثل آب سیاه ، خشکی چشم، بیماری های شبکیه ، تبخال چشم، آب مروارید، کدورت و قوز قرنیه داشته باشد. در این جراحی بهبود دید سریع بوده و ناراحتی‏های پس از عمل کمتر است. در این عمل، چشم‌پزشک برای شکل‌دهی قرنیه و اصلاح کردن عیب های انکساری، مشابه روش لازک از لیزر اگزایمر استفاده میشود و با استفاده از دستگاه میکروکراتوم و برداشتن لایه‌ای از قرنریه، اصلاح بینایی سطح قرنیه انجام میگردد و اغلب بیماران بعد از جراحی تا پایان عمر یا سال‌ها نیازی به استفاده از عینک نخواهند داشت.

عوارض جراحی لیزیک

عوارض جراحی لیزیک در سالهای اولیه که لیزیک معرفی شده بود شایعتر بودند ، و حتی مطالعات اواخر دهه ١٩٩٠  حاکی از آن بود که بیش از ۵ ٪ بیمارانی که تحت اعمال جراحی لیزری قرار میگرفتند به نوعی از این عوارض دچار میشدند . ولی امروزه  عوارض جدی  به کمتر از ١٪ تقلیل یافته است در ابتدا چشم عمل‌شده ممکن است سوزش یا خارش داشته باشد،‌ یا احساس کنید جسمی خارجی درون آن قرار دارد. اما این علائم باید به زودی فروکش کندعوارض مخاطره آمیزی مثل از دست رفتن  ناقص و یا کامل دید بعد از عمل لیزیک بسیار نادر است  و بسیاری از عوارض جانبی و نتایج ناخواسته بعد از عمل را میتوان بخوبی درمان نمود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عوارض جراحی لیزیک

روش درمان پارگی شبکیه

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه وقتی اتفاق می افتد که شبکیه از موقعیت طبیعی خود خارج می شود. شبکیه لایه حساس به نور است که در داخل چشم قرار دارد و پیام های بصری را از طریق عصب بینایی به مغز می فرستد و نقش بسیار مهمی در بینایی دارد. پارگی شبکیه یا جدا شدگی پرده شبکیه در واقع به معنای جدا شدن لایه های عصبی حساس شبکیه از لایه رنگدانه دار شبکیه است. شبکیه هنگامی که جدا شود بینایی تار می شود.

در داخل فضای چشم زجاجیه وجود دارد ، با گذشتن پا به سن ممکن است به گونه ای زجاجیه از شبکیه فاصله گرفته و اتصالات بین آن از بین برود که باعث پارگی شبکیه شود. پارگی شبکیه یک مشکل بسیار جدی است که تقریبا همیشه باعث کوری می شود، مگر اینکه درمان شود.

روش های درمان پارگی شبکیه

روش های مختلفی جهت درمان این عارضه وجود دارد اما نکته ای که دارای اهمیت است که این روش ها توسط متخصص شبکیه که در زمینه اطلاعات کافی دارد مورد استفاده قرار گیرد . بنابراین اگر دچار پارگی شبکیه شدید حتما به متخصص شبکیه مراجعه نمایید.

تنها و موثر ترین راه درمان جراحی پارگی شبکیه است که با توجه به نوع و شدت جداشدگی جراحی های مختلفی وجود دارد. بیمار باید بلافاصله بعد از تشخیص مورد جراحی قرار گیرد. تشخیص بوسیله ی چشم پزشک با معاینه شبکیه انجام می شوند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

روش درمان پارگی شبکیه

 دیابت و چشم

انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته و… را در بدن به انرژی تبدیل می نماید.دیابت زمانی به وجود می آید که در تولید هورمون انسولین اختلال ایجاد شود و قند خون فرد بالا رود. بالا بودن قند خون در دراز مدت باعث بروز عوارضی در سیستم قلب و عروق، کلیه‌ها، چشم و سلسله ی اعصاب می ‌گردد. امروزه دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان است .سه نوع دیابت وجود دارد :

دیابت نوع یک : بدن انسولین تولید نمی کند. تقریبا 10٪ از موارد دیابت نوع یک هستند. این افراد انسولین مورد نیاز خود را از طریق تزریقات روزانه به دست می آورند.

دیابت نوع دو : بدن انسولین مناسب تولید نمی کند یا میزان تولید آن کم است. تقریبا 90٪ از همه موارد دیابت در سراسر جهان از این نوع است.

دیابت بارداری : این نوع در زنان باردار تاثیر می گذارد.

عوارض چشمی دیابت

عوارض چشمی دیابت

میزان شیوع عوارض دیابت با مدت زمان ابتلا به این بیماری، سن بیمار، میزان کنترل قند خون و ژنتیک افراد رابطه مستقیم دارد. به این معنا که هرچه طول مدت ابتلا به دیابت بیشتر باشد، احتمال پیدایش عوارض چشمی بیشتر می‌شود .مشکلات چشمی دیابت به طور مستقیم با کنترل قند خون ارتباط دارد. کنترل مداوم قند خون به طور قابل ملاحظه ای باعث جلوگیری از پیشرفت فرایند مشکلات چشمی دیابت می شود.

عوارض چشمی بیماری قند می‌تواند به آسیب عروق خونی شبکیه منجر شود که در اصطلاح رتینوپاتی دیابتی خوانده می‌شود‌. همچنین ورم مرکز بینایی چشم (ماکولا)، خونریزی‌های متعدد در شبکیه و زجاجیه چشم بر اثر دیابت از عوارض جدی چشمی است که اگر بموقع درمان نشود، به کم بینایی یا نابینایی دائمی منجر می‌شود.

وقتی دیابت پیشرفت کند و فرد برای جلوگیری از پیشروی آن هیچ اقدامی نکند، مشکلاتی مانند آب‌سیاه ، آب مروارید و رتینوپاتی دیابتی حداقل مشکلات بینایی او خواهد بود. در نهایت نیز امکان نابینایی وجود دارد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عوارض چشمی دیابت چیست؟

آستیگمات یا آستیگماتیسم چشم چیست؟علائم و درمان

آستیگمات یا آستیگماتیسم

آستیگماتیسم

امروزه یک مشکل شایع چشمی آستیگماتیسم، محسوب می شود.این بیماری غالبا ارثی بوده و راه درمان قطعی ندارد. برخلاف سایر مشکلات بینایی که در سنین بالاتر پدیدار می‌شوند، آستیگماتیسم در سنین پایین آغاز می‌گردد . در حقیقت، اکثر افراد بر این باورند که در یک یا هر دو چشم خود درجه خفیفی از آستیگماتیسم را دارند. حالتی که قرنیه چشم از حالت کروی خود خارج شود و به شکلی نامنظم و انحنادار تبدیل شود، آستیگماتیسم گفته می شود.

انواع آستیگمات چشم

آستیگمات در نزدیک‌بینی : در نزدیک‌بینی، یکی یا هر دو محور از محورهای چشم نزدیک‌بین هستند. درواقع شعاع‌های نور به‌جای آنکه دقیقاً روی شبکیه متمرکز شوند، در جلوی شبکیه به هم می‌رسند و اشیای دور تصویری مبهم خواهند داشت. این میزان در یک محور بیشتر از محور دیگر است.

آستیگمات در دوربینی : در دوربینی یکی یا هر دو محور از محور چشم دوربین هستند. نور در پشت چشم متمرکز می‌شود و تصویر اشیا نزدیک تار دیده می‌شود. این میزان در یک محور بیشتر از دیگری است.

آستیگمات ترکیبی یا مختلط : درصورتی‌که یکی از محورهای چشم نزدیک‌بین و دیگری دوربین باشد، آستیگمات چشم را آستیگمات ترکیبی یا مختلط گویند.
جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

آستیگمات یا آستیگماتیسم چشم چیست؟علائم و درمان

نزدیک بینی ، تشخیص و درمان آن

نزدیک بینی

نزدیک بینی

نزدیک بینی یکی از شایع‌ترین عیوب انکساری است. در این عارضه چشم بیمار نوشته‌ها و علامت‌ها‌ را در فاصله نزدیک تشخیص می‌دهد ولی در فاصله دور نسبت به افراد سالم نمی‌تواند تشخیص دهد.در واقع اصلی ترین نشانه ی نزدیک بینی این است که هنگام دیدن جسم دور، آن را تار می بینید. نزدیک بینی بیشتر جنبه ارثی دارد، ولی شرایط محیطی از جمله فعالیت بینایی زیاد در فاصله نزدیک نیز موجب ایجاد و پیشرفت این بیماری می شود. افرادی که نزدیک بینی شان بسیار شدید است بیش از دیگران در معرض ابتلا به گلوکوم( آب سیاه) و جدا شدگی شبکیه هستند. این مشکل وقتی که شبکیه در اثر نزدیک بینی بسیار شدید، تحت فشار قرار گیرد، بروز می کند.

علت و علائم نزدیک بینی

یک چشم نزدیک‌بین طویل‌تر از نرمال یا دارای قرنیه خیلی تند است، بنابراین اشعه‌های نور جلو شبکیه متمرکز می‌شوند. اجسام نزدیک واضح به نظر می‌رسند، اما اجسام دور تار هستند. عده‌ای مسائل وراثتی را در مورد علت نزدیک بینی دخیل می‌دانند در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند که نزدیک بینی در اثر انجام کارهای ظریف که نیاز به دقت بینایی زیادی دارد به وجود می‌آید. علائم نزدیک بینی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • بدتر شدن علائم در طول زمان
  •  اجسام دور، تار به نظر می‌رسند.
  •  خستگی چشم
  • کودکان ممکن است مشکل خواندن تخته سیاه را داشته باشند اما به راحتی می‌توانند کتاب بخوانند.
  •  سر درد
  •  سوزش و فشار چشم

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

دوربینی ، علائم و راه های اصلاح آن

دوربینی

دوربینی

در چشم سالم لایه اشک، قرنیه، مایع زلالیه، عدسی و زجاجیه محیط هایی شفاف هستند که نور و تصویر را از خود عبور می دهند و مشابه یک عدسی همگرا موجب می شوند که تصویر کامل و واضح اشیاء روی لکه زرد شبکیه تشکیل شود . عیوب انکساری ناشی از حالتی است که در آن شکل چشم مانع متمرکز شدن نور بر روی شبکیه می‌شود. دوربینی که یکی از عیوب انکساری چشم است یعنی چشم تصویر اجسام دور را به راحتی می بیند اما تصویر اجسام نزدیک را تار می بیند. چشم دوربین تصویر اجسام نزدیک را پشت شبکیه تشکیل می دهد. دوربینی (هیپروپی) نسبت به نزدیک بینی شیوع کمتری دارد.

انواع دوربینی چشم

دوربینی چشم ساده : معمولا به علت کاهش قدرت تطابق یک چشم و یا به علت کاهش طول قدامی خلفی چشم و یا کاهش ضریب شکست اجزای اپتیکی چشم ایجاد می‌ گردد.

دوربینی چشم پاتولوژیک : معمولا به صورت مادرزادی در شکل یک عارضه ظاهر می‌ گردد، مثلا فقدان عدسی در چشم، جابجایی عدسی ، تغییرات شکل و انحنای سطح انکساری.

دوربینی چشم فانکشنال : این نوع دوربینی چشم به علت فلج عضلات مژگانی چشم و فقدان نیروی تطابق در چشم ایجاد می‌ شود.

علائم و نشانه های دوربینی

دوربینی اغلب ارثی می‌باشد. اگر یکی از اعضای خانواده‌تان دچار دوربینی باشد، این احتمال وجود دارد که شما و سایر خویشاوندان با افزایش سن دچار همان عیب انکساری شوید. سن در ایجاد دوربینی چشم نقش دیگری را ایفا می‌کند. در موارد نادر، برخی از بیماری‌ها مانند بیماری شبکیه و تومورهای چشم می‌توانند باعث ایجاد دوری چشم شوند. علائم دوربینی شامل تاری دید، اشکال در دیدن اشیای نزدیک ، چشم درد ،خستگی چشم ، سردرد بخصوص در ناحیه‌ای پشت سر و گاهی سردرد در ناحیه پیشانی و گیجگاهی ، اشک ریزش ، قرمزی چشم و در برخی موارد تنبلی چشم و  لوچی است.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

دوربینی ، علائم و راه های اصلاح آن

ساختمان چشم و قسمت های مختلف آن

ساختمان چشم

ساختمان چشم

هنگامی که حواس پنجگانه دیدن، شنیدن، چشایی، بوییدن و لامسه،مورد بررسی قرار گرفت، مردم بیشتر ترس از دست دادن بینایی خود را دارند. با وجود این، بسیاری از مردم درک خوبی از آناتومی چشم ، نحوه عملکرد دید و مشکلات بهداشتی که می توانند روی چشم تاثیر بگذارند ندارند. چشم ها بعد از مغز، پیچیده ترین عضو بدن هستند. حرکات کره چشم در هر چشم به وسیله ۶ عضله کوچک که به اطراف کره چشم می چسبد کنترل می شود. بیماری این عضلات و یا عدم هماهنگی آن ها می تواند به انحراف چشم یا لوچی منجر شود.

چشم چگونه کار می کند؟

چشم انسان همانند یک دوربین دیجیتال عمل می کند . پرتوهای نور وارد سطح  شفاف جلوی چشم به نام قرنیه می شوند. نور پس از عبور از لایه ای که زلالیه نام دارد، وارد مردمک چشم می شود. مردمک سوراخی است که به پرتوی نور اجازه ی ورود می دهد. چون نور به طور مستقیم و بدون بازتاب از مردمک می گذرد، این سوراخ سیاه به نظر می رسد. باز شدن مردمک با عنبیه ( بخش رنگی چشم ) صورت می گیرد و میزان این باز شدن به میزان ورود نور بستگی دارد.

نور پس از آن به عدسی چشم می تابدو عدسی، پرتوهای تابیده به شبکیه را متمرکز می کند. عدسی یک دیسک شفاف و انعطاف پذیر است که شکل آن به منظور تنظیم تمرکز چشم تغییر می کند.در مرحله بعد نور وارد کره چشم می شود که مملو از مایعی ژل مانند به نام زجاجیه است. نور در نهایت به پرده ای به نام شبکیه می تابد که در قسمت انتهایی کره چشم واقع شده است. پرتوهای نوری پس از برخورد با پرده شبکیه در قالب پیام هایی عصبی به مغز منتقل و در آنجا تفسیر می شوند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

ساختمان چشم و قسمت های مختلف آن


عمل ویترکتومی

عمل ویترکتومی

ویترکتومی چیست؟

روش های مختلفی برای درمان اختلالات بینایی وجود دارد که از جمله آنها می توان به ویترکتومی اشاره کرد.یکی از انواع جراحی های چشمی ویترکتومی است که برای درمان برخی از اختلالات شبکیه و زجاجیه به کار می رود. ویترکتومی یا تخلیه زجاجیه جراحی است که در آن همه یا بخشی از زجاجیه چشم به منظور از بین بردن کدورت زجاجیه برداشتن می‌شود. جراحی ویترکتومی اغلب باعث بهبود بینایی یا تثبیت آن می شود.

موارد استفاده جراحی ویترکتومی

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

لیزر شبکیه

لیزر شبکیه

لیزر شبکیه

شبکیه لایه ای حسی از چشم است که داخل کره چشم را می پوشاند. شبکیه بجز قسمت مرکز بینایی که رگ ندارد، دارای عروق فراوانی است. لیزر پرتوی متمرکز از نور است که بسیار دقیق بر بافت معیوب متمرکز می شود. لیزرهای شبکیه به گونه ای خاص طراحی شده اند تا بتوانند از طریق بافت غیر رتین (لنز و قرنیه) و بدون آسیب رساندن به آنها عبور کنند. لیزرها در درمان بیماری های شبکیه به یک ابزار رایج و بسیار قدرتمند تبدیل شده اند. هیچ درمانی بدون عارضه جانبی نیست اما ریسک لیزر درمانی خیلی کمتر از خطرات عدم درمان با لیزر است. در بسیاری از افراد لیزر می تواند باعث حفظ دید باقی مانده و از دست نرفتن بینایی شود.

موارد کاربرد لیزر شبکیه

پارگی یا جداشدگی شبکیه : جدا شدگی پرده شبکیه در واقع به معنای جدا شدن لایه های عصبی حساس شبکیه از لایه رنگدانه دار شبکیه است. زمانی که پرده شبکیه جدا شود، عملکرد آن مختل  شده  و در نتیجه بینائی فرد تار می شود یعنی مثل اینکه فیلم داخل دوربین از محل خود رها شود.

رتینوپاتی دیابتی : رتینوپاتی دیابتی عارضه‌ای ناشی از دیابت است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ‌های خونی رخ می‌دهد. رتینوپاتی دیابتی یکی از دلایل عمده‌ی نابینایی در بزرگسالان جهان محسوب می‌شود. جراحی با لیزر، عروق جدید غیر طبیعی را از بین می برد و موجب کاهش تورم ماکولا و جلوگیری از عوارض بعدی می شود.

انسداد ورید شبکیه : انسداد وریدی شبکیه از علل عمده کاهش بینایی محسوب می گردد. انسداد وریدی شبکیه از جمله اختلالات عروقی شبکیه می باشد که موجب افت بینایی می گردد. به صورت افت دید ناگهانی و بدون درد تظاهر می کند . در معاینه وریدهای متسع و پیچ خورده و خون ریزی های سطحی و عمقی شبکیه مشهود است.

دژنرسانس ماکولا : بعضی از افراد با بالارفتن سن دچار تغییراتی در ماکولا می شوند که در بسیاری از افراد این تغییرات از نوع خشک است .که با لیزر قابل درمان نیست. نوع شدیدتر که wet نامیده می شود می تواند باعث تورم ماکولا به دلیل نشت خون یا مایع شود. دژنرسانس ماکولار نوع مرطوب معمولاً باعث تاری دید بدون درد می شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

لیزر شبکیه

آب مروارید

آب مرواریدآب مروارید

به کدر شدن عدسی چشم و از بین رفتن شفافیت آن ، که باعث کاهش بینایی و تاری دید می شود آب مروارید یا کاتاراکت گفته می شود. دید چشم ناشی از آب مروارید می تواند خواندن و رانندگی (به ویژه در شب) را دشوارتر کند. آب مروارید شایع ترین علت از دست دادن بینایی در افراد بالای 40 سال است و علت اصلی نابینایی در جهان است.

آب مروارید اغلب به آرامی رشد می کند و در ابتدا مزاحمتی برای بینایی ایجاد نمی کند اما در نهایت و به مرور زمان مشکلات بینایی ایجاد می شود. بینایی  افراد مبتلا به آب مروارید مثل دیدن از پشت شیشه پر از یخ یا در هوای ابری است.

انواع آب مروارید

یکی از انواع آب مروارید ها ، آب مروارید ناشی از افزایش سن و از شایع ترین نوع است . عدسی چشم نیز مانند قسمت های دیگر بدن، در طول زندگی به رشد خود ادامه می دهد و لایه هایی به سطح خارجی آن اضافه می شود . بنابراین با گذشت زمان لنز سخت تر میشود و شفافیت خود را از دست میدهد.

نوع دیگر آن، آب مروارید ناشی از سایر بیماری‌هاست که در افرادی که بیماری‌های مشخص دیگری مانند بیماری قند( دیابت) دارند دیده می‌شود. گاهی دلیل بروز آب مروارید در رابطه با مصرف داروهای کورتون دار است.

آب مروارید هنگام تولد یا آب مروارید مادرزادی نوع دیگری آن است که برخی از افراد هنگام تولد یا در دوران کودکی به آن می شوند. این نوع از بیماری آب مروارید در نتیجه تماس مادر با عفونت در دوران بارداری ایجاد میشود. همچنین ممکن است علت آن سندرم های ارثی خاص مانند سندرم آلپورت، بیماری فابری و گالاکتوسمی باشد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

آب مروارید

عمل لیزیک

جراحی لیزیکجراحی لیزیک چیست؟

جراحی لیزیک نوعی روش جراحی است که برای اصلاح مشکلات بینایی شایع مانند دور بینی ، نزدیک بینی و آستیگمات استفاده می شود تا وابستگی به عینک و لنز های تماسی را کاهش دارد. بهبود دید در این عمل سریع می باشد ومشکلات و ناراحتی های بعد از عمل کمتر می باشد. زمان عمل لیزیک کمتر از ده دقیقه است. حداقل سن برای انجام این اعمال جراحی 18 سال تمام بوده و لازم است در یک سال اخیر تغییر محسوسی در شماره عینک فرد رخ نداده باشد.

تکنیک جراحی لیزیک

لیزیک ترکیبی از یک جراحی میکروسکوپی و لیزر است. قبل از شروع جراحی، قطره بی حسی در چشم ریخته می شود در این جراحی ابتدا توسط دستگاهی به نام میکروکراتوم لایه ای بسیار نازک از قرنیه برش داده و کنار زده می شود . این فلپ به قطر  ۱۶۰ میکرون (هر میکرون برابر با یک هزارم میلیمتر است) است . .سپس استرومای قرنیه با نور اگزایمر یا لیزرماورابنفش مورد تابش قرار می گیرد و  مجدداً فلپ به محل اولیه خود برگردانده می شود . فلپ پس از چند دقیقه سر جای خود می چسبد و این لایه بدون نیاز به بخیه در جای خود فیکس می گردد.

جهت مطالعه ادامه مطلب و پرسش به لینک زیر مراجعه نمایید :


عمل لیزیک

تزریق آواستین

آواستین

آواستین

آواستین یکی از دارو هایی که به شکل تزریق داخل چشمی در چند سال اخیر استفاده می شود. این دارو به چشم تزریق می شود تا به کاهش افت دید در این بیمار کمک کند. در درمان بسیاری از بیماری های چشم مانند رتینوپاتی دیابتی , انسداد وریدهای شبکیه , ایجاد عروق خونی نا به جا در مشیمیه و بسیاری دیگر از بیماری های شبکیه کاربرد دارد.بسیاری از بیماریهای ذکر شده مزمن و طولانی مدت هستند ، به همین دلیل دوره درمان آنها نیز طولانی است و در این مدت باید بطور متناوب هر چند وقت یکبار تزریق داخل چشم تکرار شود ، همچنین بیماران نباید از این بابت نگرانی داشته باشند . 

رتینوپاتی دیابتی عارضه چشمی ناشی از دیابت است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ‌های خونی رخ می‌دهد و می‌تواند باعث تخریب شبکیه شده و در نتیجه تصویری که شبکیه به مغز میفرستد را تار کند.آمپول آواستین از ایجاد عروق جدید که در شبکیه چشم افراد دیابتی صورت می‌گیرد ، جلوگیری می‌کند . آواستین پس از رقیق شدن توسط دکتر داروساز، توسط جراح چشم پزشک در اتاق عمل و در شرایط خاصی در چشم بیمار تزریق می‌شود.

نحوه تزریق آواستین

تزریق آواستین توسط  چشم پزشک و در اتاق عمل انجام می شود. نیازی به بیهوشی نیست و فقط قبل از تزریق، قطره بی حسی در چشم ریخته می شود. مدتی که دراتاق عمل حضور دارید، تحت نظر متخصص بیهوشی خواهید بود. تزریق با سرسوزن بسیار کوچک و بسیار سریع انجام می شود. حین تزریق احساس فشار در چشم خواهید داشت. معمولاً نیم تا یک ساعت بعد از تزریق، مرخص خواهید شد.

برای مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید :

 تزریق آواستین

پارگی شبکیه

شبکیه چشم  شبکیه چشم غشای حسی است که سطح درونی پشت چشم را می پوشاند. شامل سلول های گیرنده نور و سلول های عصبی می باشد. داخل کره چشم پر شده است از یک ماده مایع و ژله ای که اصطلاحا زجاجیه نام دارد. این مایع توسط شبکیه (پرده چشم) احاطه شده است ودر بعضی قسمت ها اتصال محکمی بین زجاجیه و شبکیه وجود دارد.

 از طرفی با افزایش سن تغییراتی در زجاجیه ایجاد می شود که منجر به آبکی شدن آن می شود و در این میان در نقاطی که اتصال محکمی بین شبکیه و زجاجیه  وجود داشته است شبکیه ممکن است که تحت فشار و کشش قرار گرفته و سوراخ شود. گاهی این وضعیت هیچ علامتی ندارد و گاهی هم فرد احساس دیدن جرقه جلوی چشم ( در دید) یا دیدن ذرات و لکه های به شکل پشه یا مگس یا حلقه میکند.

پارگی شبکیه چشم:

مهترین عوامل مختلفی که باعث افزایش خطر ابتلا به پارگی شبکیه می شوند شامل موارد زیر هستند :

  • سن: جدا شدگی شبکیه به صورت خودبه خودی در افراد زیر ۴۰ سال نادر است و معمولا در افراد بالای ۵۰ سال رخ می دهد.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به جداشدگی شبکیه و یا سابقه این بیماری در یک چشم دیگر فرد
  • بیماری، التهاب یا تومور داخل چشمی
  • نزدیک بینی شدید: در این حالت پرده شبکیه نازک و آسیب پذیر است و احتمال ایجاد سوراخ و پارگی در آن بیشتر از حالت عادی است.
  • سابقه جراحی چشمی
  • دیابت
  • ضربه به سر و صورت یا چشم

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید :

پارگی شبکیه