رتینیت پیگمنتوزا یا rp و روش های درمان

رتینیت پیگمانتوزا

رتینیت پیگمانتوزا

رتینیت پیگمانتوزا نوعی اختلالات ژنتیکی نادر است که سلولهای شبکیه چشم را درگیر می کند و در نتیجه با اختلالات پیشرونده کارکرد سلولهای نوری شبکیه و تخریب پیشرونده آنها و در نهایت آتروفی لایه های متعدد شبکیه همراه است. شبکیه بافت حساس به نور چشم است. علائم رتینیت پیگمانتوزا معمولاً در دوران کودکی شروع می شود. ممکن است این بیماری در ابتدای تولد یا سنین بالای 30 یا 40 سال بروز کند.

 این بیماری چشمی سیری پیش‌رونده دارد و معمولا با از دست دادن دید جانبی و ایجاد مشکل در دید شب همراه است و در موارد پیشرفته تر ممکن استدید مرکزی آسیب ببیند. این بیماری جز شب کوری عوارضی همچون تورم شبکیه و آب مروارید را در پی دارد.

رتینیت پیگمنتوزا یا rp

چه چیزی باعث RP می شود؟

RP یک اختلال ارثی است که از تغییرات در هر یک از ژن ها حاصل می شود. این ژن ها دستورالعمل هایی را برای ساخت پروتئین هایی که در سلول های داخل شبکیه مورد نیاز است، به عهده دارند. برخی از تغییرات و یا جهش درون ژن ها بسیار شدید هستند، زیرا ژن نمی تواند پروتئین مورد نیاز را تولید کند و عملکرد سلول را محدود کند.

عامل اصلی شیوع RP در ایران ازدواج فامیلی است. بیماری در سنین جوانی و نوجوانی آغاز می‌شود و فرزندان ازدواج فامیلی زودتر بیماری را بروز می‌دهند. قومیت نقشی در شیوع بیماری ندارد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

رتینیت پیگمنتوزا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.