علت مگس پران چشم در جوانان چیست؟

یکی از مشکلات رایج که ممکن است با افزایش سن در اغلب افراد مشاهده شود مگس پران می باشد. در حقیقت مگس پران به معنای مشاهده رشته ها، قطعات و ذرات نامشخص می باشند که در میدان بینایی افراد معلق هستند. این بیماری زیاد آزاردهنده نمی باشد و به گونه ای است که فرد با گذشت زمان ممکن است به آن ها عادت کند. گاهی اوقات ممکن است مگس پران به خودی خود درمان شود اما در افراد مسن این بیماری ممکن است در بینایی فرد مشکلاتی را ایجاد کرده و تمرکز او را بهم زند. در ادامه علت مگس پران را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علت مگس پران

علت مگس پران

در چشم زجاجیه وجود دارد که در مرکز چشم واقع شده است و از پشت عدسی تا شبکیه را اشغال می کند، زجاجیه ماده ای ژله مانند می باشد. به طور کلی می توان گفت ساختمان زجاجیه که در چشم قرار دارد همانند اسفنج است و از رشته های بسیار ظریف تشکیل شده است.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


علت مگس پران چشم در جوانان چیست؟


آیا دیابت باعث تاری دید می شود ؟

اثر دیابت بر تاری دید

اثر دیابت بر تاری دید 

اثر دیابت بر تاری دید را به هیچ عنوان نمی­توان نادیده گرفت. شاید بتوان گفت یکی از عوارض اصلی بیماری قند خون در صورت عدم درمان به موقع تاری دید می­باشد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که دیابت چه نوع بیماری است و اثر دیابت بر تاری دید چگونه است؟

قند خون بیماری متابولیکی است که در اثر کمبود یا نبود انسولین در بدن به وجود می­ آید. بدن افراد مبتلا به دیابت یا اصلا انسولین تولید نمی­کند و یا به مقدار کمی تولید می­کند. در یک حالت دیگر ممکن است انسولین به میزان کافی تولید شود اما بدن قادر نباشد به خوبی از آن استفاده کند.

انسولین به تجزیه قند و انتقال آن به سلول­های بدن کمک می­کند زیرا تمامی سلول ­ها برای انجام فعالیت­های خود نیاز به انرژی دارند و این انرژی توسط قند یا همان گلوکز تامین می­شود.

هنگامی که بدن انسولین کافی برای تجزیه قند نداشته باشد به تبع آن قند خون بالا می­رود و پدیده ­ی هایپرگلیسیمیا رخ می­دهد. چنان چه شخص مبتلا درمان را پیگیری نکند و سطح قند خون در طولانی مدت بالا بماند می­تواند موجب تاری دید شود. می­توان گفت این مرحله نقطه ­ی شروع اثر دیابت بر تاری دید است.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

آیا دیابت باعث تاری دید می شود ؟


بیماری چشمی PHPV

یک از مهم‌ترین اندام های بدن که از آن به عنوان دریچه مغز نام می برند چشم ها هستند. وجود هر گونه ناهنجاری و اختلال در چشم ممکن است باعث نابینایی فرد شود ولی در بیشتر مواقع این ناهنجاری ها مادر زادی و بدون هیچ گونه علائم قبلی هستند و با تولد کودک متوجه ناهنجاری می‌شوید. از ناهنجاری های نادر چشمی بیماری PHPV است. کودکان مبتلا به این بیماری با توجه به میزان دخالت بیماری در ساختار چشم ویژگی های بالینی متنوعی دارند که در زیر بیشتر با آن آشنا می شویم.

بیماری چشمی PHPV

بیماری چشمی PHPV چیست؟

در اغلب مواقع زمانی که جنین در رحم مادر در حال رشد است ممکن است تمام قسمت های چشم به طور طبیعی رشد نکنند. در کودکان مبتلا به بیماری چشمی PHPV، عدسی که در چشم رشد می کند کدر می شود و یا اینکه رشد بیش از حدی دارد که باعث زخمی شدن و اختلال در چشم می شود. علائم این بیماری شامل: لوکوکوریا، استرابیسم ، نیستاژوم، تار شدن بینایی، نابینایی می باشد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

بیماری چشمی PHPV


عمل اسمایل چشم چیست

امروزه روش های زیادی برای درمان عیوب چشم و ضعف بینایی وجود دارد که شما را بی نیاز از عینک و لنز می کند. روش های ابداع شده با ایجاد تغییر در شکل قرنیه، باعث اصلاح عیوب انکساری چشم می شوند. این روش ها شامل لیزیک، لازک و آخرین نسل از جراحی های اصلاح دید رلکس اسمایل است؛ که در زیر به معرفی بیشتر آن می پردازیم.

عمل اسمایل چشم

آشنایی با عمل اسمایل چشم

در طول یک دهه گذشته چشم پزشک با استفاده از عمل لیزیک چشم، لایه ی بسیار کوچکی از بافت قرنیه به وسیله یک تیغ فلزی ریز برش داده و جمع می کرد تا به لایه های عمیق قرنیه دسترسی پیدا کند. در این روش از دستگاه بسیار دقیقی به نام میکروکراتوم استفاده می شد.

ولی از سال 2004 به بعد با استفاده از لیزر فمتوسکند در عمل لیزیک توانستند بافت قرنیه را بدون اینکه اطراف قرنیه آسیب ببیند در سطح مولکولی جدا نمایند. اما روش موفق تری که امروزه رایج است عمل اسمایل چشم است. عمل اسمایل چشم جدیدترین روش جراحی برای رفع عیوب انکساری نزدیک بینی و آستیگمات با استفاده از لیزر فمتوسکند است

 این عمل برای افرادی که خشکی چشم دارند نسبت به عمل لیزیک نتیجه بهتری دارد. این جراحی با نام اسمایل به معنی خارج کردن لنتیکول با برش کوچک، از روشی به نام ریلکس به معنی خارج کردن عیوب انکساری گرفته شده است.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عمل اسمایل چشم

تفاوت بین لیزیک و لازک و prk

برای بررسی تفاوت بین لیزیک و لازک و prk ابتدا لازم است تا این سه مورد را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داده و آن ها را تعریف نماییم.

لازک

لازک

عمل لازک یکی از عمل هایی است که امروزه برای رفع مشکل دید در افرادی که در دید خود دچار مشکلاتی مانند نزدیک بینی، دوربینی ، آستیگمات هستند استفاده می شود. لازک در فارسی به معنای برش قرینه زیر اپیتلیومی به کمک لیزر ترجمه شده است.

عمل لازک معمولاً از چند طریق مختلف مانند روش سنتی، استفاده از الکل، ترنس اپیتلیال (تکنیک تک مرحله ای و بدون لمس) و روش حرفه ای صورت می گیرد. بیشتر پزشکان برای افرادی که محدودیت های پزشکی دارند یا بیمارانی که از دیابت و فشار خون بالا رنج می برند عمل لازک را پیشنهاد می کنند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

تفاوت بین لیزیک و لازک و prk

علت آب مروارید چشم

علت آب مروارید چشم

 آب مروارید چشم

یکی از بیماری های چشمی که امروز شیوع بسیاری پیدا کرده آب مروارید چشم است که باعث کدر شدن عدسی چشم می شود. این بیماری در اوایل هیچ علائمی ندارد و شروعی بی علامت دارد. تشخیص به موقع این بیماری می تواند از نابینایی پیشگیری کند.

از علائم شایع برای تشخیص این بیماری، تاری دید تدریجی در یک چشم یا هردو، کاهش دید، دوربینی ، حساسیت به نور و محو شدن رنگ و تغییرات نمره عینک می توان نام برد. در زیر به معرفی بیشتر علائم به وجود آورنده آب مروارید می پردازیم.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

علت آب مروارید چشم

عمل جراحی کراس لینک

عمل جراحی کراس لینک

عمل  کراس لینک

عمل جراحی کراس لینک، یک روش درمانی برای جلوگیری از پیشرفت قوز قرنیه می باشد. عمل جراحی کراس لینک، تکنیکی اسن که در آن با اعمال ریبوفلاوین (ویتامین B) و استفاده از اشعه ماورای بنفش A، برای محکم کردن بافت قرنیه استفاده می شود. عمل جراحی کراس لینک، موجب شکل گیری امیدهای تازه و تحولی در جهت پیشگیری از گسترش قوز قرنیه شده است.

 این روش جراحی در سال 2016 تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را به دست آورد. در روش عمل جراحی کراس لینک، در حضور ریبوفلاوین و با کمک اشعه ماورای بنفش، رشته های کلاژن قرنیه با هم اتصال برقرار کرده و سبب استحکام بافت آن می گردد.

 قوز قرنیه، حالت مخروطی پیدا کردن و بیرون زدگی قرنیه است که معمولا هر دو چشم را گرفتار می کند. در این حالت قرنیه کم کم نازک می شود و به شکل برآمده و مخروطی تغییر می کند، در صورتی که قرنیه در حالت طبیعی به شکل کروی یا گرد می باشد. 

مخروطی بودن قرنیه سبب کاهش وضوح بینایی و همینطور اختلال در انجام کارهای روزانه مانند مطالعه یا رانندگی می شود. نازک شدن قرنیه نیز آستیگماتیسم نامنظم، کاهش دید به درجات متفاوت و نزدیک بینی را با خود به همراه دارد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عمل جراحی کراس لینک

مراقبت های بعد از عمل پی آر کی (PRK)

مراقبت های بعد از عمل پی آر کی

عمل پی آر کی

عمل پی آر کی (PRK) مخفف شده فتو رفر اکتیو کراتکتومی می باشد. در عمل پی آر کی، لایه بسیار نازکی از قرنیه چشم برداشته و انحنای آن تغییر داده می شود که این عمل باعث کاهش نزدیک بینی چشم می گردد. انجام عمل پی آر کی به صورت سرپایی می باشد و پس از لیزر، برای پوشش سطح قرنیه تا زمان ترمیم و بهبودی از یک لنز تماسی به عنوان پانسمان استفاده می گردد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مراقبت های بعد از عمل پی آر کی