قوز قرنیه ، تشخیص و درمان آن

قوز قرنیه

قوز قرنیه

قوز قرنیه یا کراتوکونوس بیماری پیشرونده چشم است که معمولا قرنیه هر دو چشم را گرفتار می کند و در آن قرنیه به مرور نازک می شود و شکل آن تغییر می کند ،برامده و مخروطی می شود .در صورتی که قرنیه در حالت طبیعی به صورت گرد یا کروی است. مخروطی بودن قرنیه بر روی انکسار نور هنگام ورود به چشم تاثیر گذاشته و سبب کاهش وضوح بینایی می شود و کار های روزانه مانند مطالعه یا رانندگی را مختل می کند. نازک شدگی قرنیه منجر به ایجاد نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم نامنظم و در نتیجه کاهش دید به درجات متفاوت می گردد.

چه چیزی باعث قوز قرنیه می شود؟

معمولا دلایل قوز قرنیه شناخته نیستند اما مشکلات چشمی مانند رتینیت پیگمانته، کراتوکونژنکتیویت و رتینوپاتی نوزادان نارس نیز می تواند یک علت برای ایجاد قوز باشد. هر چند این بیماری ارثی نیست اما مالیدن محکم چشم گر چه علت قوز قرنیه نیست ولی در روند ایجاد آن بی‌تاثیر نیست، به همین دلیل به بیماران مبتلا به قوز قرنیه توصیه می‌شود که از مالیدن چشم‌های خود بپرهیزند.

درمان قوز قرنیه

تشخیص و درمان قوز قرنیه

گاهی اوقات این بیماری به صورت نهفته است و فقط می توان با معاینه های چشم پزشکی تشخیص داد و فرد علائمی نخواهد داشت. این بیماران معمولا افرادی هستند که برای انجام جراحی رفرکتیو (لیزیک ، لازک) مراجعه نموده اند و تحت معاینات کامل قرار میگیرند و با انجام آزمایشات توپوگرافی قرنیه تشخیص قوز قرنیه یا کراتوکونوس مطرح می شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

قوز قرنیه ، تشخیص و درمان آن

رتینوپاتی دیابتی چیست؟

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی

در اثر عواملی همچون افزایش شیوع چاقی ناشی ازشکل نادرست زندگی شهر نشینی و افزایش سن جوامع بشری ، شیوع بیماری دیابت در جهان به سرعت رو به افزایش است. قند خون بالا می تواند سبب پیدایش تغییراتی در رگهای کوچک بدن شود و از این طریق دیابت روی بینایی اثر می گذارد.رتینوپاتی دیابتی یکی از عوارض بیماری دیابت است که روی چشم ها تأثیر می گذارد. رتینوپاتی را می توان از جمله خطرناک ترین عوارض ابتلا به دیابت دانست .

 آسیب رگ های خونی در قسمت حساس به نور عقب چشم یعنی شبکیه چشم، باعث بروز رتینوپاتی دیابتی می شود. این بیماری در ابتدا علامتی ندارد و یا فقط مشکلات چشمی خفیفی ایجاد می کند، ولی سرانجام باعث کوری فرد می شود.

علامت های رتینوپاتی دیابتی چیست؟

 رتینوپاتی غیرپرولیفراتیو مرحله ای است که گاهی علائم خفیفی دارد و حتی ممکن است بدون علامت باشد ولی اگر نقطه حساس دید (ماکولا) درگیر شود، کاهش بینایی پدید خواهدآمد. زمانی که خونریزی اتفاق بیافتد، ممکن است دچار اختلال در دید یا حتی از بین رفتن دید شود.  رتینوپاتی پرولیفراتیو بدون درد است اما یک نوع شدید و جدی از بیماری است که باید به سرعت درمان گردد. حاملگی و فشار خون بالا ممکن است سبب تشدید رتینوپاتی شوند.

معمولاً در مرحله رتینوپاتی زمینه ای علامتی وجود ندارد. اگرچه ممکن است در صورت ایجاد تورم مرکز دید تاری دید بصورت تدریجی ایجاد شود. شما ممکن است هرگز به تغییر میزان دید خود پی نبرید. معاینه چشم پزشکی تنها راهیست که به کمک آن می­توان تغییرات داخل چشم شما را پیدا کرد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

رتینوپاتی دیابتی چیست؟

آب سیاه ، علل و علائم و درمان

آب سیاه

آب سیاه

آب سیاه یا گلوکوم یک بیماری است که عصب بینایی چشم را صدمه می زند. معمولا هنگامی رخ می دهد که مایع اضافی در قسمت جلویی چشم شما ایجاد شود. این مایع اضافی فشار چشم شما را افزایش می دهد.آب سیاه در صورت عدم درمان ابتدا سبب اختلال دید و سپس به آرامی و بدون علائمی ممکن است باعث از دست دادن بینایی شود.

اگر بیش از 40 سال سن دارید و سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشید، هر 1 تا 2 سال توسط چشم پزشک معاینه شوید. اگر مشکلاتی نظیر دیابت دارید یا در معرض خطر بیماری های چشم دیگر هستید، ممکن است لازم باشد بیشتر مورد معاینه قرار گیرید.

انواع آب سیاه و علت آن

گلوکوم مادرزادی در نوزادان و شیرخواران با علائم اشک ریزش ‌‌، بستن چشم ها در تماس با نور یا ترس از نور و جمع کردن پلک ها مشخص می شود. گاهی قرنیه چشم بزرگ و کدر می شود. هرگاه به دلیل بیماری هایی چون آب مروراید پیشرفته، التهاب داخل چشم و سندرم ICE مردمک مسدود شود مایع زلالیه پشت آن جمع می شود در نتیجه عنبیه به جلو رانده شده و زاویه چشم را می بندد و موجب آب سیاه زاویه بسته می شود .

آب سیاه زاویه باز بیماری آرام و بدون علائم ظاهری است و تا مراحل بسیار پیشرفته که میدان بینائی را دچار اختلال شدید می کند فرد مبتلا متوجه ابتلا به این بیماری نمی شود. شایع ترین نوع گلوکوم است.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

آب سیاه ، علل و علائم و درمان

دژنراسیون ماکولا ، علت و علائم و درمان

دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا

ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است. در بیماری دژنراسیون ماکولا ، پرده شبکیه در این نقطه حساس، نازک می شود و رنگ آن تغییر می کند و دید مرکزی و دقیق فرد را از بین می‌برد. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود. همچنین این بیماری شایعترین علت کوری در افراد مسن است و بیشتر در افراد بالای 65 سال شایع است و زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

دژنراسیون دو نوع است :

نوع خشک : دژنراسیون ماکولای نوع خشک با رسوب زردرنگی به نام دروزن (drusen) در لکه زرد چشم شروع می‌شود. چند دروزن کوچک ممکن است تغییری در بینایی ایجاد نکند اما با افزایش اندازه این لکه‌ها و تعداد آن‌ها کم بینایی اتفاق می‌افتد و فرد بیشتر هنگام مطالعه متوجه آن می‌شود. در مراحل پیشرفته‌تر بیماری دژنراسیون ماکولای خشک نازک شدگی لایه سلول‌های حساس به نور در لکه زرد چشم منجر به تحلیل رفتن یا مرگ بافت می‌شود. در شکل تحلیل رفتن دژنراسیون ماکولای خشک، بیماران ممکن است در مرکز بینایی خود لکه‌های تیره مشاهده کنند. در مراحل پیشرفته بیماران بینایی مرکزی خود را از دست می‌دهند.

نوع مرطوب : دژنراسیون ماکولای مرطوب یک بیماری مزمن چشمی است که باعث تاری دید و یا بروز یک نقطه کور در میدان دید می شود. به طور کل این بیماری به وسیله رگ های خونی غیرطبیعی بروز می کند که از طریق این رگ ها مایع یا خون به ماکولا نشت می کند. هیچ کس علت دقیق دژنراسیون ماکولای مرطوب را نمی داند، اما در افرادی بروز می کند که دچار دژنراسیون ماکولای خشک شده باشند. از بین تمام افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا مربوط به افزایش سن، حدود 10 درصد آنها به نوع مرطوب آن مبتلا هستند

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

دژنراسیون ماکولا ، علت و علائم و درمان

جداشدگی شبکیه چشم

جداشدگی شبکیه چشم

جداشدگی شبکیه (Retinal Detachment) یک بیماری چشم است که شبکیه را درگیر می‌کند. برای فهم بهتر بیماری جداشدگی شبکیه و علائم جداشدگی شبکیه چشم و همچنین روش‌های درمان جداشدگی شبکیه ابتدا بهتر است با ساختار چشم و به‌خصوص ساختار پرده شبکیه و کارکرد آن آشنا شویم.

ساختار چشم

ساختار و عملکرد شبکیه چشم

چشم انسان ازنظر عملکرد شباهت‌های زیادی به دوربین عکاسی دارد. نور به‌وسیله عدسی که در جلوی چشم قرارگرفته بر روی پرده شبکیه متمرکز می‌شود. داخلی‌ترین لایه کره چشم انسان پرده شبکیه است که وظیفه اصلی آن درک و احساس نور به‌وسیله سلول‌های حساس به نور است که در پرده شبکیه قرار دارند. با تابش نور به چشم، نور بر روی شبکیه چشم متمرکزشده و سلول‌های حساس به نور، آن را به پیام‌های عصبی تبدیل می‌کنند که از طریق راه‌های عصبی به مغز رسیده و ما می‌توانیم محیط و اجسام را ببینیم.

جداشدگی شبکیه چگونه اتفاق می‌افتد؟

منظور از جداشدگی شبکیه ، جابه‌جا شدن پرده شبکیه از محل طبیعی و نرمال خود است که اگر این بیماری به‌موقع درمان نشود باعث از دست رفتن بینایی فرد می‌شود. البته در برخی افراد ممکن است پیش از جداشدگی شبکیه گسستگی‌هایی در سطح شبکیه ایجاد شود که سوراخ شبکیه نامیده می‌شود و درنهایت می‌تواند منجر به پارگی شبکیه شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

جداشدگی شبکیه چشم

خونریزی شبکیه چشم و دیابت

خونریزی شبکیه

خونریزی شبکیه چشم

شبکیه چشم یک بافت عصبی حساس و لطیف است که به شکل یک لایه نازک در داخل بخش مشیمیه چشم قرار گرفته است. شبکیه چشم که در واقع داخلی ترین لایه چشم را تشکیل می دهد در برابر نور از خود واکنش نشان می دهد و به محض دریافت نور، با تبدیل جریان الکترومغناطیسی نور، به یک سری پیام های عصبی و انتقال آن ها به سمت مغز از طریق عصب های بینایی، به مغز فرصت بینایی را می دهد. در قسمت عقبی شبکیه چشم، دو نقطه مشخص وجود دارد که یکی از آن ها به نام نقطه کور محل ورود عصب بینایی چشم است و نقطه دیگری که حالت زرد رنگ و بیضی شکل دارد لکه زرد نام دارد که تصویر اشیاء در ابتدا بر روی آن منعکس می شود و سپس به سمت مغز انتقال می یابد.

خونریزی شبکیه چیست؟

خونریزی شبکیه همانند سایر اختلالات شبکیه چشم ممکن است بسیار خطرناک به نظر آید. به طبع، تجربه هر کسی از خونریزی شبکیه متفاوت می باشد. عده ای از افراد، آن را چیزی شبیه مگس پران و عده ای دیگر آن را به حالت تار عنکبوت تصور می کنند. اما با وصف تمام این ها، باید گفت که خونریزی شبکیه، آن چنان هم خطرناک نیست و به مرور زمان نیز درمان و مداوا می شود. اما گاهی اوقات اگر این خونریزی با از دست دادن دید همراه باشد ممکن است هولناک و پریشان کننده باشد.

معمولا خونریزی شبکیه در ناحیه زجاجیه چشم اتفاق می افتد. اما در اغلب موارد این خونریزی به طور مستقیم در این قسمت از چشم اتفاق نمی افتد بلکه در نتیجه خونریزی عروق شبکیه یا لایه عروقی زیر ان اتفاق می افتد. همانطور که گفته شد به طور معمولاً در افراد با سنین مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان بر اثر عارضه و یا ضربات چشمی، خونریزی شبکیه اتفاق می افتد. اما در ایجاد این اختلال نمی توان فاکتورهای مهمی چون افزایش فشار چشم، دیابت و اختلالات انعقادی خون را نادیده گرفت.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

خونریزی شبکیه چشم و دیابت

رتینوپاتی نوزادان زودرس | معاینه شبکیه چشم نوزادان نارس

رتینوپاتی نوزادان زودرس

رتینوپاتی نوزادان زودرس

رتینوپاتی نوزادان زودرس، یک بیماری چشم است که در برخی از نوزادان نارس که قبل از هفته‌ی ۳۱ (طول مدت یک بارداری کامل ۳۸ تا ۴۲ هفته است) به دنیا می‌آیند، بروز پیدا می‌کند. درمان رتینوپاتی نوزادان نارس به‌راحتی با معاینه‌ی شبکیه چشم نوزادان نارس امکان‌پذیر است. در ادامه با بررسی بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس و روش‌های درمان آن و همچنین چگونگی معاینه شبکیه چشم نوزادان نارس با ما همراه باشید.

چگونگی بروز بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس

ساختارهای درونی چشم ، در دوره‌ای از رشد و نمو رگ‌های جدیدی ایجاد می‌کنند که با ورود به مرحله‌ای دیگر از رشد و نمو، این رگ‌های خونی رشدشان متوقف‌شده و پسرفت می‌کنند. در سه‌ماهه دوم بارداری این رگ‌ها شروع به رشد کرده و در سه‌ماهه سوم رشدشان متوقف‌شده و پسرفتشان کامل می‌شود؛ این فرایند در سمت پشتی-گیجگاهی شبکیه دیرتر کامل می‌شود و رتینوپاتی نوزادان زودرس به دلیل اختلال رشد و نمو عروقی شبکیه بروز پیدا می‌کند. 

تولد زودرس، باعث قرار گرفتن نوزاد نارس در محیط خارج رحم می‌شود که مسلماً ازنظر غلظت اکسیژن و مراحل تکاملی تفاوت‌های اساسی با محیط داخل رحمی خواهد داشت و چون در نوزادان نارس سیستم تنفسی به دلیل عدم بلوغ کافی، کامل تشکیل نشده، این نوزادان نیازمند دریافت اکسیژن هستند. با دریافت اکسیژن درجه اشباع اکسیژن در خون این نوزادان بالا رفته و فرآیند رگ سازی مطرح‌شده را مهار می‌کند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

رتینوپاتی نوزادان زودرس

مراقبت بعد از عمل آب مروارید

عمل آب مروارید

آب مروارید

وقتی  سن افزایش پیدا می کندبه تدریج تغییرات شیمیایی در پروتِین های عدسی چشم ایجاد می شود که موجب کدر شدن عدسی چشم و آب مروارید می شود . آب مروارید علت شایع کم شدن دید د ر افراد مسن  می باشد.  آب مروارید به هر شکل و یا به هر علتی رخ دهد در اکثر موارد درمان جراحی است و عدسی کدرشده خارج و با یک عدد لنز مصنوعی جایگزین می‌گردد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مراقبت بعد از عمل آب مروارید

درمان قطعی مگس پران چشم |عوارض مگس پران چشم

مگس پران چشم

مگس پران چشم

مگس پران چشم حالتی است که افراد در میدان دید خود کدورت‌هایی را ببینند که به اشکال مختلف مانند خط، نقطه و یا شی در جلوی چشم حرکت می‌کند .معمولا با حرکت دادن چشم، مگس ‌پران هم حرکت می ‌کند، اما چون جهت حرکت آن در خلاف جهت حرکت چشم می ‌باشد، نمی‌توان آن را با چشم تعقیب کرد.

مگس پران چشم  به غیر از افراد مسن، مبتلایان به بیماری های متابولیک مانند دیابت و فشار خون و افرادی را که چشمشان دچار آسیب شده است یا نزدیک بین هستند نیز درگیر می کند.

علت مگس پران چشم

  • تغییرات مرتبط با بالا رفتن سن
  • بیماری چشمی
  • خونریزی در چشم
  • التهاب در پشت چشم
  • وارد شدن صدمه به   چشم
  • بیماری چشمی ناشی از دیابت
  • رسوبات کریستال مانند که در زجاجیه شکل می گیرند
  • تومورهای چشمی
  • جراحی چشم و یا استفاده از داروهای چشمی

 عوارض مگس پران چشم        

معمولا این عارضه برای فرد مبتلا خسته کننده یا آزاردهنده است ولی معمولا تاثیر خاصی بر روی بیماری ندارد ولی در صورت افزایش ناگهانی تعداد مگس پران چشم، از بین رفتن دید جانبی، تلالو نور،  تغییراتی که به سرعت رخ می دهد و در طول زمان بدتر می شود، ایجاد این وضعیت پس از جراحی چشم یا استفاده از داروهای چشمی و درد چشمی به یک چشم پزشک مراجعه نمایید.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

درمان قطعی مگس پران چشم

پیشگیری از آب مروارید |علت آب مروارید چشم

پیشگیری از آب مروارید

آب مروارید  و پیشگیری، درمان

آب مروارید یکی از ضایعات تدریجی و پیش رونده است که به صورت ابری بر روی جلوی چشمان  و مانع از دید طبیعی اطلاق می شود. بعضی از افراد این مشکل را مثل دیدن از پشت پنجره ای یخ زده یا مه گرفته توصیف می کنند. ابتلای به این بیماری چشمی می تواند مطالعه، رانندگی ( به خصوص در شب) و یا دید چهره افراد در هنگام صحبت کردن را سخت تر کند.  غالبا آب مروارید بیماری است که با بالا رفتن سن به خصوص در سنین سالمندی در افراد بروز پیدا می کند.

بیشتر موارد این بیماری به تدریج در فرد توسعه پیدا کرده و در ابتدای امر علائم چندانی ندارد ولی با پیشرفت بیماری کم کم، بر روی بینایی فرد مبتلا تاثیر منفی خواهد داشت.

پیشگیری از ابتلای به آب مروارید

 با روش های زیر می توانید تا حدودی از ابتلای به این بیماری جلوگیری کنید:

1)    تغذیه درست و خوردن غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات، گوجه، بروکلی، کیوی، توت فرنگی، سیب زمینی، گرمک، کلم بروکسل و همچنین مواد غذایی سرشار از ویتامین 

2)    انجام آزمایش و بررسی های منظم چشم

3)    درمان دیگر مشکلات بهداشتی که می توانند زمینه ساز ابتلا به اّب مروارید باشند

4)    مصرف نکردن سیگار

5)    کاهش مصرف الکل

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

پیشگیری از آب مروارید |علت آب مروارید چشم

پارگی شبکیه | مراقبت‌های بعد از عمل پارگی شبکیه

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه یا Retinal Detachment از جمله بیماری‌های مربوط به چشم است؛ چند حالت دارد که بعضی از آنها رایج‌ترند. به طور کلی اتفاقی است که معمولاً در سنین بالا، در اثر ضربه به چشم، صورت یا سر، نزدیک‌بینی شدید، وجود تومور داخل چشمی، سابقه‌ی جراحی چشم، سابقه‌ی این عارضه در فامیل، سابقه‌ی آب مروارید، و یا دیابت رخ می‌دهد.

در کودکی و جوانی زجاجیه، قوام زیاد و اتصالات محکمی به شبکیه دارد و طبیعتاً تحرک زیادی ندارد و با فشاری که به شبکیه وارد می‌کند آن را سر جای خود، چسبیده به دیوار خارجی چشم نگه می‌دارد. با افزایش سن، زجاجیه قوام خود را از دست می‌‎دهد و شل و آبکی می‌شود. در نتیجه، هم میزان حرکت آن زیاد و هم اتصال آن به شبکیه سست می‌شود. در این حالت معمولاً بخش‌های عقبی زجاجیه از شبکیه جدا می‌شود. جداشدگی زجاجیه‌ی خلفی فقط باعث ایجاد حالت مگس‌پران یا یک سایه‌ی متحرک در میدان بینایی است، اما گاهی هنگام جدایی زجاجیه از شبکیه، بخشی از شبکیه هم کشیده شده و پارگی یا سوراخ در آن ایجاد می‌شود. به این حالت، پارگی شبکیه می‌گویند.

 از مهم‌ترین علام پارگی شبکیه احساس جرقه در چشم، دیدن اجسام شناور یا مگس‌پران، موج دار دیدن اشیاء، دیدن سایه یا چیزی شبیه پرده جلوی چشم، تاری دید و کاهش دید ناگهانی است. در صورت مشاهده‌ی این علائم باید موضوع را جدی گرفت و در کمترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کرد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

پارگی شبکیه | مراقبت‌های بعد از عمل پارگی شبکیه

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم |هزینه عمل لیزیک

عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک

عمل لیزیک چشم یکی از پر طرفدارترین عمل‌ها در سال‌های اخیر است. با کمی دقت متوجه می‌شویم که تعداد زیادی از اطرافیانمان عمل لیزیک را انجام داده‌اند و جالب است که همه‌ی آنها خیلی راضی هستند. در سایر عمل‌ها مثلاً عمل قلب، معمولاً چنین میزانی از رضایت وجود ندارد. 

عمل لیزیک (Lasik) به وسیله‌ی اشعه‌ی لیزر و روی قرنیه انجام می‌شود. لیزیک برای درمان نزدیک‌بینی ،دوربینی و آستیگماتیسم کاربرد دارد. در این روش، دید چشم فوراً یا نهایتاً بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کند.

هزینه عمل لیزیک چشم

هزینه‌ی عمل لیزیک

 هزینه‌ی عمل لیزیک با توجه به امکانات و تجهیزات در اختیار، در حدود  سه میلیون و پانصد هزار تومان تا  چهار میلیون است که شامل ویزیت و معاینات پیش از عمل می‌شود.

عمل لیزیک چشم چگونه است؟

عمل لیزیک، یک عمل سرپایی است. چشم بیمار با قطره بی‌حس می‌شود تا دردی را احساس نکند. یک لایه‌ی بسیار نازک از قرنیه برداشته می‌شود؛ برای برطرف کردن نقص چشم با لیزر به قرنیه شکل داده می‌شود و لایه‌ی برداشته شده سر جای اولش قرار می‌گیرد. 

بریدگی‌های ایجاد شده بعد از عمل، خود‌به‌خود ترمیم می‌شوند. در حدود 5 دقیقه جراحی و بین 5 تا 20 ثانیه لیزر، زمانی است که این عمل احتیاج دارد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

انسداد عروق شبکیه از علت تا درمان

انسداد عروق شبکیه

انسداد عروق شبکیه

یکی از مشکلاتی که می تواند چشم را تهدید کند انسداد عروق شبکیه است. شبکیه نیز دارای رگ ها و شریان های ریزی است که وظیفه خونرسانی به شبکیه را بر عهده دارند. انسداد عروق شبکیه باعث می شود جریان خون قطع گردد و تغدیه سلول های شبکیه در صورت قطع جریان خون مختل می شود. این عروق ممکن است در اثر تجمع موادی در جدار آنها و یا در اثر افزایش غلظت خون و یا ترکیبی از این دو دچار انسداد شوند .

علت ها و علائم انسداد عروق شبکیه چیست؟

بخش عمده ای از دلیل این عارضه مربوط به فشار خون  است و بخشی نیز مربوط به دیگر بیماری ها مانند دیابتو چربی خون می باشد. بنابراین فشار خون را باید حتما جدی گرفت و به دنبال کنترل آن بود. می تواند با کاهش نمک و اصلاح اضافه وزن، خودداری از مصرف الکل و سیگار، مصرف پتاسیم و کلسیم و انجام ورزش های هوازی منظم، فشار خون را کنترل کرد. انسداد عروق شبکیه باعث کاهش سریع دید شده و مانند یک پرده، بخشی یا همه میدان دید را می پوشاند و بدون درد است.


جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

انسداد عروق شبکیه از علت تا درمان