شب کوری و درمان آن

شب کوری

از بیماری های چشمی که دید را در شب دچار مشکل می کند شب کوری است. این بیماری ب این معنا نیست که فرد نابینا می شود بلکه به این معناست که فرد مبتلا به این بیماری در شب و تاریکی توانی دیدن اجسام را ندارد و در دید آن به طور غیر عادی اختلال ایجاد می شود. بیماری شب کوری ارثی در ایران به دلیل ازدواج های فامیلی شیوع زیادی دارد.

علاوه بر ضعف در دید در شب ، افراد مبتلا به این بیماری هنگام رفتن از محیطی روشن به محیطی تاریک نیز نیاز به زمان بیشتری برای تطابق دید دارند و قدرت تباین و تقابل (کنتراست) دید آنها نیز کمتر است

شب کوری

علت شب کوری

شایع ترین علت شب کوری بیماری  RP( رتینیت پیگمانتوزا ) است که این بیماری ارثی است.رتینیت پیگمانتوزا از بیماریهای ژنتیکی است که شبکیه را درگیر می کنند ، در این بیماری سلول های گیرنده نوری (سلولهای استوانه ای و مخروطی) از بین می روند , در نتیجه بینایی به مرور کاهش پیدا می کند و از بین می رود.

همچنین این بیماری اغلب در اثر کمبود شدید ویتامین آ در بدن ایجاد می شود. در موارد دیگر کمبود رنگدانه ارغوانی یا رودوپسین (Rhodopsin) و اختلال در تشکیل سلول های گیرنده های نوری، به خصوص سلول های استوانه ای که مسئول دید در تاریکی و شب هستند، باعث بروز این بیماری می شود.

اعتیاد به الکل ، برخی بیماری های کبد ، التهاب رنگدانه های شبکیه چشم و بیماری آب سیاه چشم یا گلوکوم نیز ممکن است باعث بروز این بیماری شوند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

شب کوری

رتینوپاتی نوزادان نارس و راه‌های درمان آن

رتینوپاتی نوزادان نارس

رتینو پاتی نوزادان نارس ، نوعی بیماری است که به تشکیل شبکیۀ چشم نوزاد مربوط می‌باشد. رتینو پاتی یا (ROP) در امر ایجاد شبکیۀ چشم اختلال ایجاد می‌کند که خود به بروز اختلالات بینایی و در پاره‌ای موارد، کوری چشم می‌انجامد. عروق خونی شبکیۀ چشم از هفتۀ شانزدهم بارداری شروع به شکل‌گیری می‌کند. شبکیه حاوی عصب‌های مهمی است که فرایند بینایی را موجب می‌شوند.

رتینوپاتی نوزادان نارس

تشکیل نشدن شبکیه و عوارض آن

وقتی نوزاد، زودتر از موعد و به اصطلاح نارس به دنیا بیاید، احتمال رتینوپاتی نارسی در او بالاست. از آنجا که هنوز امر تشکیل شبکیۀ چشم کامل نشده است، وقتی که نوزاد در دستگاه قرار می‌گیرد، روند تکامل شبکیه ادامه می‌یابد ؛ فشار اکسیژن در دستگاه موجب می‌شود که  رگ‌های خونی در شبکیه، به طور غیر عادی و تصادفی رشد کنند. این امر که به نئوواسکولاریزاسیون مصطلح است، ضمن اینکه مانع رسیدن اکسیژن کافی به شبکیه می‌شود، در ادامه باعث می‌شود رگ‌ها پاره شوند و خونریزی کنند. جوش خوردن جای زخم‌ها به کناره‌های شبکیه فشار می‌آورد و سبب کشیدگی آن می‌شود. با کشیده شدن شبکیه، احتمال جدا شدن آن از پشت چشم زیاد است که همین امر، اختلالات بینایی و در نهایت، نابینایی را حادث می‌شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

رتینوپاتی نوزادان نارس

پیر چشمی و راه درمان

پیر چشمی

پیر چشمی

با گذشت زمان و بالا رفتن سن ، کم کم چشم نیز مثل سایر اعضای بدن توان قبلی خود را از دست می دهد و شفافیت دید کاهش می یابد . در پیر چشمی عدسی چشم به تدریج انعطاف پذیری خود را از دست داده و تمرکز کردن روی اشیای نزدیک مانند کلمات نوشته شده و مطالعه کتاب سخت می گردد و گاهی سر درد و خستگی را به دنبال دارد.

پیر چشمی یا Presbyopia و افت ناگهانی دید در افراد بالای چهل سال احساس ناخوشایند ایجاد می کند و در زندگی آنان تاثیر گذار است و گاهی سر درد و خستگی چشم را به دنبال دارد.این عارضه در زنان بیشتر مشاهده می شود.

علائم و علت پیر چشمی

مهمترین دلیل علمی که برای پیرچشمی تعریف شده است سخت شدن پوسته عدسی و کاهش قدرت عضلات جسم مژگانی است که این دو عامل منجر به ایجاد ناتوانی در انعطاف پذیری و تطابق طبیعی چشم می شوند.

مهمترین علائم پیر چشمی کاهش بینایی نزدیک می باشد. وقتی فرد نمی تواند اشیا نزدیک را ببنید برای دیدن آن ها بیشتر تلاش می ند و این تلاش موجب خستگی چشم ، سردرد ، بخصوص در ناحیه پشت سر ، اشک ریزش ، سوزش چشم ودر نهایت درد چشم می شود.

افراد مبتلا به پیر چشمی در هنگام مطالعه نیاز به نور مستقیم دارند و گاهی احساس سر گیجه و سر درد می کنند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

پیر چشمی و راه درمان

عوارض لیزر شبکیه چشم

لیزر شبکیه

لیزر شبکیه

لیزر شبکیه از روش های درمانی است که برای بیماری های شبکیه چشم استفاده می شود.هیچ درمان بدون عارضه نیست اما عوارض لیزر شبکیه چشم نادر است. لیزر درمانی غیر تهاجمی یک و یک عمل سرپایی است و معمولا در کلینیک انجام می شود. لیزردرمانی معمولا بینایی از دست رفته را بر نمی‌گرداند ولی مانع از افزایش اختلال بینایی می‌شود.

از بیماری های که از روش لیزر شبکیه برای بهبود بینایی استفاده می شود به رتینوپاتی دیابتی اشاره کرد که در افراد دیابتی مشاهده می شود. در این بیماری عروق غیر طبیعی در شبکیه تشکیل می شوند که ممکن است با خونریزی باعث نابینایی فرد شوند و با لیزر درمانی این عروق از بین می روند.

جداشدگی شبکیه و دژنراسیون ماکولا و انسداد عروق شبکیه از جمله بیماری های است که با لیزر درمانی سعی می شود تا بینایی بهبود یابد.لیزر شبکیه توسط فوق تخصص شبکیه انجام می شود و با لیزری اکسایمر که برای اصلاح عیوب انکساری استفاده می شود متفاوت است.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عوارض لیزر شبکیه چشم

عمل prk چیست؟

عمل prk چیست؟

همه چیز درباره عمل prk

در پاسخ به سوالات بسیاری از دوستان که می خواهند بدانند عمل prk چیست باید بگوییم که prk یکی از روش های جراحی چشمی است که در جهت اصلاح دید چشم انجام می شود و حوزه های مختلف آن را از جهات نزدیک بینی ، دور بینی و آستیگماتیک مورد بررسی قرار می دهد. طبق تحقیقات به عمل آمده، عمل prk به عنوان اولین روش جراحی چشم در جهان مطرح شد که هنوز هم بر روی تعداد بی شماری از مراجعه کنندگان و بیماران انجام می شود. در واقع می توان گفت این روش پیش از عمل جراحی معروف و همگانی  لیزیک ، در حوزه چشم پزشکی ارائه شده است.

با وجود آنکه عمل جراحی prk از دوران نقاهت و بهبودی طولانی تری در مقایسه با عمل لیزیک برخوردار است اما هنوز هم امتیازات و مزیت های بالاتری به نسبت لیزیک دارد. هدف ما از نوشتن این مقاله گردآوری اطلاعات جامع و کامل در رابطه با عمل prk و عناوین مرتبط با آن است. پس تا ادامه مقاله با ما همراه باشید.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عمل prk چیست؟


لنز های تماسی و طریقه استفاده از آن ها

لنز های تماسی

لنز های تماسی

بعد از عینک ، یکی از روش های اصلاح عیوب انکساری استفاده از لنز های تماسی است . البته برخی جراحی های برداشتن عینک مانند عمل لیزیک یا لازک را ترجیح می دهند.

لنزهای نماسی قطعات کوچک پلاستیکی نازک و شفاف هستند که بر روی قرنیه چشم قرار داده می‌شوند، و قادرند دور بینی ، نزدیک بینی و آستیگماتیسم را تصحیح ‌کنند. لنزهای تماسی یک ابزار پزشکی هستند که باید بطور مناسب توسط یک متخصص چشم تجویز شوند.متخصص پس از معاینه چشم و بررسی اینکه چشم شما مناسب استفاده از لنز است یا خیر ، برای شما تجویز می کند. لنز محدودیت های عینک را ندارد و در هنگام ورزش می توان از آن استفاده کرد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

لنز های تماسی

درمان رتینوپاتی دیابتی با تزریق داخل چشمی

دیابت و چشم

دیابت یا بیماری قند خون از شایع ترین بیماری های بدن در جهان است. افراد دیابتی در معرض ابتلا به رتینوپاتی دیابتی هستند. دیابت در انواع نوع 1 و دیابت نوع 2  که از  شایع‌ترین انواع بیماری هستند و انواع دیگری شامل پیش دیابت و دیابت بارداری است.

افراد دیابتی به دلیل این که بیشتر در معرض از دست دادن بینایی هستند باید به طور مرتب توسط فوق تخصص شبکیه معاینه شوند . اگر دیابت کنترل نشود به مرور زمان مویرگ های غیر طبیعی در شبکیه چشم تشکیل می شوند که باعث تاری دید ، خونریزی شبکیه و جداشدگی شبکیه می شود.

رتینوپاتی دیابتی

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

درمان رتینوپاتی دیابتی با تزریق داخل چشمی

عفونت چشم ، علت و درمان عفونت های چشمی

عفونت چشم

عفونت چشم

ایجاد اختلال در چشم باعث بروز مشکلات فراوانی در زندگی روزمره می شود. عفونت چشم از سری مشکلات رایج چشم است که هر فردی در هر سنی حداقل یک بار  به آن مبتلا شده است. در بیشتر موارد عفونت‌های چشمی به دلیل باکتری ها ، ویروس ، قارچ یا دیگر موارد میکروبیولوژیک رخ می‌دهند.

عفونت هر بخشی از چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از پلک‌ها گرفته تا قرنیه و حتی شبکیه در معرض خطر عفونت قرار دارند. . عفونت های چشم را باید جدی گرفت زیرا در صورت عدم درمان و ادامه بیماری می تواند به چشم آسیب های جدی وارد کند.

زمانی گفته می شود چشم دچار عفونت شده است که چشم قرمز می شود و پلک ها دچار ورم می شوند و ترشحات چرکی همراه با اشکریزش در چشم مشاهده می شوند و در بینایی فرد اختلال ایجاد می کنند.

عفونت چشم معمولا باعث ایجاد مشکلات دائمی نمی‌شود اما می‌تواند خیلی آزاردهنده باشد بنابراین  توصیه می شود توسط چشم پزشک بررسی شود تا باعث آسیب به شبکیه، رگ‌های خونی یا عصب‌های بینایی چشم نشود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عفونت چشم

عیوب انکساری و روش های اصلاح آن

عیوب انکساری

عیوب انکساری

عیوب انکساری به اشکالاتی می گویند که در سیستم اپتیکی چشم به وجود آید و باعث شود که انکسار یا شکست نور به طور طبیعی اتفاق نیفتد و تصویر واضحی از اشیاء بر روی شبکیه تشکیل نمی شود. عیوب انکساری اصلاح نشده بعد از آب مروارید دومین علت اختلالات بینایی به شمار می‌رود

اشعه نور پس از گذشتن از قرنیه و عدسی بر روی پرده شبکیه چشم تشکیل می شوند. شبکیه پس از دریافت این تصاویر آن هارا از طریق عصب بینایی به مغز می فرستد . این خلاصه از چگونگی عملکرد چشم بود.

تاری دید ، خستگی چشم و سردرد از عمده ترین علائم ضعیفی چشم است. عیوب انکساری شامل نزدیک بینی ، دوربینی و آستیگماتیسم است که در ادامه به توضیح مختصری از هر یک می پردازیم و راه های رفع عیوب انکساری یا همان جراحی های برداشتن عینک را بیان می کنیم.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عیوب انکساری

درمان سکته شبکیه چشم

سکته شبکیه چشم

سکته شبکیه چشم

بسیاری از ما درباره سکته های قلبی و مغزی شنیده ایم ، اما شاید تعداد کمی درباره سکته چشم اطلاع داشته باشند. سکته عصب چشم که ناشی از ایجاد اختلال در عصب های چشم است ، منجر به ایجاد مشکلاتی در بینایی می شود. این بیماری در افرادی که دچار دیابت و یا فشار خون بالا هستند و مسن می باشند بیشتر مشاهده می شود. همچنین گفته می شود افراد دچار بیماری های قلبی عروقی که داروی دیاگرا مصرف میکنند، در خطر ابتلا به سکته چشمی هستند، هر چند که این مطلب هنوز به طور دقیق ثابت نشده است

اگر رگ‌های خونی که از عصب بینایی بیرون می‌آیند و به سمت شبکیه چشم می‌روند دچار انسداد و گرفتگی شوند و خون نتواند جریان پیدا کند، این بیماری علائم خاصی ندارد . ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب ، فرد به طور ناگهانی دچار کاهش بینایی شود که دردی نیز به دنبال ندارد.

زمانی که فرد دچار یکی از سه حالت انسداد شریان مرکزی شبکیه، انسداد ورید مرکزی شبکیه یا شاخه های آن و آسیب عصب می شود متخصص شبکیه از اصطلاح سکته چشم استفاده می کند.
جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

تاری دید و علت های آن

تاری دید

تاری دید

چشم ها دریچه ای روبه دنیای پیش رویمان هستند و قطعا از اهمیت بالایی برخوردارند ، تاری دید از جمله مشکلات چشمی است که افراد زیادی دچار آن می شوند . افرادی که از عینک استفاده می کنند گاها تاری دید را دلیل افزایش شماره عینک خود تلقی می کنند ، در صورتی که این عارضه ممکن است به دلایل مشکلات جدی تر اتفاق افتاده باشد و حتما باید به دنبال علت آن باشید.

عیوب انکساری که شامل نزدیک بینی و دور بینی و آستیگمات است و خشکی چشم از رایج ترین علت های تاری دید می باشند.

تاری دید که باعث می شود اشیا را به صورت مات یا کدر مشاهده کنید می تواند در یک یا هر دو چشم اتفاق افتد. این مشکل غالبا زود گذر است اما در صورت تداوم آن حتما باید جدی گرفته شود . پس از تشخیص علت تاری دید و درمان آن ، بینایی بهبود می یابد.

بیماری های شبکیه و تاری دید

بیماری های شبکیه و تاری دید

بیماری های شبکیه چشم که گاهی بسیاری از آن ها  در صورت عدم درمان باعث از بین رفتن بینایی می شود ، از جمله علت های اصلی تاری دید در چشم هستند. بیماری های چشمی دیابت ، دژنراسیون ماکولا ، رتینوپاتی دیابتی ، پارگی شبکیه از جمله این بیماری ها هستند. تشخیص به موقع این بیماری ها توسط فوق تخصص شبکیه و درمان آن می تواند از نابینایی جلوگیری کند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

تاری دید