انسداد ورید مرکزی چشم

انسداد ورید مرکزی چشم

بیماری چشمی Central retinal vein occlusion یا انسداد ورید مرکزی چشم یکی از مهم‌ترین عوامل بروز کم‌خونی در شبکیه چشم است. کم خونی در شبکیه‌ی چشم موجب کاهش بینایی را در افراد مبتلا به این  بیماری چشمی  می‌شود. انسان دارای یک شریان مرکزی است که این شریان به شاخه‌های کوچک‌تری تقسیم می شود.

این شریان مرکزی در مجاورت اعصاب بینایی قرار دارد. انسداد ورید مرکزی چشم منجر به بروز کم بینایی در افراد می‌شود. انسداد ورید مرکزی چشم علائم مختلفی از جمله بروز خونریزی در ورید شریان‌های خونی پشت چشم است. خونریزی در ورید شریان‌های خونی پشت چشم کم خونی شبکه چشم و کاهش بینایی را به همراه دارد. در ادامه دلایل بروز این بیماری را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

انسداد ورید مرکزی چشم

آیا سکته چشمی قابل درمان است ؟

سکته چشم

سکته چشم

همیشه باور عمومی بر این بوده که سکته در مغز و قلب اتفاق می افتد ولی برخی از بیماری ها باعث رخ دادن سکته چشمی می شود. انسداد رگ های خونی که از عصب بینایی به سمت شبکیه می روند باعث سکته چشمی می شوند آسیب های وارده به چشم بعد از سکته بهبود می یابد. بیماری نوروپاتی قدامی عصب بینایی غیر شریانی بیشتر در افراد مسن و یا افرادی که کلسترول بالا و فشار بالا و دیابت دارند بیشتر شایع است؛ و از هر ده هزار نفر، یک نفر به آن مبتلا می شود.

علائم سکته چشمی

کاهش دید ناگهانی و شدید از اصلی ترین علائم سکته چشمی است. علائم سکته چشمی در عرض چند ساعت یا چند روز توسعه می یابد و این علائم در یک چشم رخ می دهد. سکته چشمی اغلب بدون درد است اما با مشاهده درد یا فشار در یک چشم و یا شناور شدن لکه هایی خاکستری در زمینه دید، تاری دید ، فقدان تدریجی و یا ناگهانی بینایی به پزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز سکته چشمی تحت درمان قرار بگیرید که در صورت عدم درمان موجب نابینایی دائمی می شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

آیا سکته چشمی قابل درمان است

آیا مگس پران چشم خطرناک است ؟

مگس پران چشم گاهی در حالت خوابیدن بر روی صورت یا مالش شدید چشم در وضعیت شدیدتری بروز می کند. مگس پران چشم اگر با ایجاد سوراخ یا پارگی در شبکیه همراه باشد، خطرناک و مراجعه سریع به پزشک را می طلبد.

آیا مگس پران چشم خطرناک است؟

مگس پران چشم چیست؟

مایع شفاف و ژله مانند زجاجیه چشم در مواقع عادی دارای شفافیت بوده و فاقد هرگونه سلولی می باشد. گاهی ذرات، توده ها و یا بطور کلی رسوباتی در اندازه و تراکم مختلف در مایع زجاجیه تشکیل می شود.

با افتادن سایه این ذرات و اجسام شناور زجاجیه، بر جلوی پرده شبکیه، گاهی فرد احساس می کند، که  قادر به دیدن آنهاست. در اصطلاح مگس پران اتفاق می افتد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

آیا مگس پران چشم خطرناک است ؟


عمل شبکیه چشم

 شبکیه چشم

درباره شبکیه چشم و عوامل ایجاد کننده بیماری های آن چه می دانید؟

یکی از حساس ترین اندام های بدن چشم ها هستند و از آن به عنوان دریچه ی مغز نام برده اند. تشخیص زود هنگام بیمار های چشمی کمک شایانی به سلامت بینایی ما می کند. از داخلی ترین لایه چشم شبکیه است که شامل سلول های گیرنده نور و سلول های عصبی می باشد. کوچک ترین تغییر در شبکیه منجر به آسیب های زیادی می شود و تشخیص زود هنگام این تغییرات و درمان به موقع آن ها می تواند سلامت بینایی فرد را تضمین کند.

عوامل ایجاد بیماری های شبکیه چشم

فضای داخل کره ی چشم توسط ماده ای به نام زجاجیه پر شده است با افزایش سن این مایع ممکن است از شبکیه فاصله بگیرد و ممکن است بدون به وجود آمدن مشکلی زجاجیه از پرده شبکیه جدا شود و یا اینکه در بعضی مواقع جدا شدن زجاجیه باعث پارگی و سوراخ شبکیه می شود و مایع داخل چشم به پشت شبکیه راه پیدا کند.
از دیگر عوامل آسیب به شبکیه اصابت ضربه به چشم است که از شایع ترین اختلالات شبکیه است. همچنین بیماری دیابت و یا بیماری مادرزادی شب کوری، نزدیک بینی شدید، سابقه جراحی چشم، بیماری و التهاب یا تومور داخل چشمی سلامت شبکیه را تحت تأثیر قرار می دهند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عمل شبکیه چشم

اشک ریزش چشم و علت‌ها و درمان آن

اشک ریزش چشم

اشک ریزش چشم چیست؟

اشک ریزش چشم از مشکلات متداول نوزادان و افراد میانسال بالای 60 محسوب گردیده است. این افراد بیشتر از سایر گروه‌های سنی در معرض چنین مشکلی هستند. اشک ریزش چشم به دلیل انسداد مجاری اشکی اتفاق افتاده و معمولا با ترشح غیرارادی اشک از یک یا دو چشم تا روی گونه‌ها همراه است.

اگرچه چشم‌ها به طور طبیعی پس از هربار پلک زدن اشک تولید می‌کنند تا برخی آلودگی‌ها را از بین ببرند اما اشک ریزش چشم یک مشکل مقطعی و یا دائمی است که مبتلایان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و آزار می‌دهد. به نظر می‌رسد، برخی از حالات این مشکل مقطعی برطرف شده و نیاز به درمان ندارد اما اگر این مشکل به حالت دائمی بروز یابد، برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرده و یا حتی عمل جراحی کرد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

اشک ریزش چشم

خشکی چشم بعد از عمل لیزیک

خشکی چشم بعد از عمل لیزیک ، در اکثر موارد از علائم موقتی بوده، که در مدت گذرایی بهبود می یابد. جهت عدم گرفتاری به عارضه طولانی مدت خشکی چشم بعد از عمل لیزیک، وجود خشکی چشم را قبل از جراحی بررسی نمایید.

عمل جراحی لیزیک

عمل جراحی لیزیک

شکل قرنیه، قدرت عدسی چشم و اندازه چشم از عوامل مؤثر در شفاف بودن تصاویر اشیاء بر پرده شبکیه است. تناسب این عوامل با یکدیگر باعث دید کامل بوده و در غیر اینصورت چشم دارای عیوب انکساری می شود. عیوب انکساری شامل دوربینی ، نزدیک بینی ، آستیگماتیسم و پیر چشمی است.

لیزیک ( Lasik) در واقع نوعی عمل جراحی سرپایی با استفاده از لیزر است. با تغییر شکل قرنیه، عیوب انکساری غیر از پیر چشمی اصلاح شده و فرد دارای دید بهتری می گردد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

خشکی چشم بعد از عمل لیزیک

عوارض تزریق آواستین در چشم

معرفی داروی آواستین

آواستین (نام تجاری بواسیزامب) علاوه بر پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی و درمان تومورهای مغزی و سایر اندام‌ها، یک داروی حیاتی تزریق‌شونده برای بیماران چشمی به شمار می‌رود. با آنکه آواستین تنها در چند سال اخیر به صورت تزریق چشمی مورد استفاده بیماران قرار گرفته اما تاثیرات آن در طول درمان بیمار سازنده می‌باشد.

تزریق آواستین برای کدام بیماران مناسب است؟

امروزه از تزریق آواستین می‌توان در درمان بسیاری از بیماری‌های چشم به خصوص بیماری‌های شبکیه اعم از انسداد وریدی شبکیه و رشد عروق خونی نابجا در مشیمیه استفاده نمود.

در حال حاضر تزریق آواستین در چشم یکی از راه‌های درمان‌ حائز اهمیت رتینوپاتی دیابتی به شمار رفته است. اگرچه بیماران دیابتیک برای دستیابی به نتایج بهتر باید طول درمان را طولانی‌تر کنند اما نتایج آن ممکن است تا حد زیادی بر روی بینایی فرد تاثیر بگذارد.

عوارض تزریق آواستین در چشم

عوارض تزریق آواستین در چشم چیست؟

می‌توان گفت عوارض تزریق آواستین در چشم بسیار نادر بوده و پس از گذشت یک دوره گاها رفع می‌گردند. با این وجود، ما به منزله افزایش آگاهی شما عوارض تزریق آواستین را برمی‌شماریم.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


عوارض تزریق آواستین در چشم

پارگی شبکیه و ارتباط آن با مگس پران چشم

مگس پران

پارگی شبکیه و ارتباط آن با مگس پران از جدی‌ترین مسائل حاد چشمی است که در صورت عدم تشخیص و درمان فوری به مشکلات جبران‌ناپذیری می‌انجامد. برای شرح مشکل پارگی شبکیه و ارتباط آن با مگس پران باید ابتدا به جزئیات پرداخته و هرکدام از این اصطلاحات پزشکی را تعریف نمائیم.

جدا شدگی و یا پارگی شبکیه چشم چگونه اتفاق می‌افتد؟

شبکیه چشم از داخلی‌ترین بخش چشم تشکیل شده که از ویژگی‌های اساسی آن باید حساسیت زیاد به نور را نام برد. این بخش از چشم با انجام وظایف خود باعث بینایی فرد می‌گردد. از این رو، جدا شدگی و یا پارگی شبکیه چشم احتمال دارد به کاهش سطح بینایی فرد منجر گردد.

جدا شدگی شبکیه و یا پارگی شبکیه چشم به واقعه‌ای حول منفصل شدن لایه‌های عصبی از لایه‌های رنگدانه این نواحی اطلاق می‌گردد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


پارگی شبکیه و ارتباط آن با مگس پران چشم


درمان پارگی شبکیه چشم با لیزر

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه

از مشکلاتی که برای شبکیه چشم به وجود می آید ، پارگی شبکیه است که همانطور که می دانید شبکیه قسمت حساس به نور چشم است . داشتن شبکیه سالم برای برخورداری از بینایی ایده آل ضروری است .

پارگی پرده شبکیه زمانی رخ می دهد که شبکیه از محل طبیعی خود کنده شود. زمانی که پرده شبکیه جدا شود، عملکرد آن مختل  شده  و در نتیجه بینائی فرد تار می شود. اگر چشم را یک دوربین عکاسی در نظر بگیریم این عارضه مثل این می ماند فیلم داخل دوربین از محل خود رها شود.

از علائم این بیماری می توان به جرقه زدن چشم یا همان مگس پران و تاری دید اشاره کرد. جدا شدگی شبکیه به صورت خودبه خودی در افراد زیر 40 سال نادر است و معمولاً در افراد بالای 50 سال رخ می دهد.

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656


جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

درمان پارگی شبکیه چشم با لیزر

بیماری شبکیه نوزادان نارس

بیماری شبکیه نوزادان نارس

بیماری شبکیه نوزادان نارس

رتینوپاتی نوزادان نارس یا بیماری شبکیه نوزادان نارس، یک ضایعه عروقی است که در اثر عدم رشد و تکامل کامل عروق خونی شبکیه چشم در نوزادانی که زودتر از موعد و یا با وزن کم به دنیا آمده اند، ایجاد شده و می تواند موجب کوری نوزاد شود. مهمترین علت بروز بیماری، رشد عروق خونی غیر طبیعی در شبکیه است که توانایی رساندن اکسیژن کافی به این ناحیه از چشم را ندارند.

علت رتینوپاتی نوزادان نارس

در مرحله عروقی شدن از مراحل تکامل جنین، افزایش فشار اکسیژن در سرخرگ ها، سبب ایجاد انقباض در عروق نارس شبکیه می شود. در صورتی طولانی شدن زمان هیپراکسی، انسداد در عروق ناحیه پدید می آید. در روند بیماری چشم و شبکیه نوزادان نارس، در ادامه انسداد ذکر شده، بدن برای جبران خون رسانی اقدام به تشکیل عروق جدید می کند اما نفوذ این عروق به شبکیه با نشت پروتئین ها و یا پارگی عروق همراه است که در نهایت منجر به چسبندگی و اختلال در عملکرد طبیعی شبکیه می شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

بیماری شبکیه نوزادان نارس


روماتیسم چشمی علائم و درمان آن

روماتیسم چشمی، بیماری است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، در نهایت بینایی چشم را تهدید می کند. با پیشگیری از استرس که جزء عوامل تشدید کننده روماتیسم چشمی است، تا اندازه ای پیشرفت بیماری را مختل بسازیم.

بیماری روماتیسم چشمی

بیماری روماتیسم چشمی

التهاب یک یا چند لایه در چشم را گویند که التهاب بافت میانی چشم به نام یووئیت شناخته می شود. شیوع روماتیسم چشمی در جهان و از جمله ایران نسبتاً بالا بوده و می توان به عنوان سومین بیماری مهم چشمی آن را قلمداد نمود. این بیماری همه اقشار جامعه از زن، مرد و حتی کودکان را نیز درگیر می سازد.

روماتیسم چشمی را می توان به عنوان طیف گسترده ای از بیماری ها دانست. بیماری یووئیت گاه ممکن است به صورت یک حمله حاد، بدون کوچکترین پیش زمینه ظاهر شود. زمانی علاوه بر چشم، علائم یک بیماری روماتیسمی در مفاصل ریه، ستون فقرات و... را نشان می دهد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

روماتیسم چشمی