خونریزی شبکیه چشم و دیابت

خونریزی شبکیه

خونریزی شبکیه چشم

شبکیه چشم یک بافت عصبی حساس و لطیف است که به شکل یک لایه نازک در داخل بخش مشیمیه چشم قرار گرفته است. شبکیه چشم که در واقع داخلی ترین لایه چشم را تشکیل می دهد در برابر نور از خود واکنش نشان می دهد و به محض دریافت نور، با تبدیل جریان الکترومغناطیسی نور، به یک سری پیام های عصبی و انتقال آن ها به سمت مغز از طریق عصب های بینایی، به مغز فرصت بینایی را می دهد. در قسمت عقبی شبکیه چشم، دو نقطه مشخص وجود دارد که یکی از آن ها به نام نقطه کور محل ورود عصب بینایی چشم است و نقطه دیگری که حالت زرد رنگ و بیضی شکل دارد لکه زرد نام دارد که تصویر اشیاء در ابتدا بر روی آن منعکس می شود و سپس به سمت مغز انتقال می یابد.

خونریزی شبکیه چیست؟

خونریزی شبکیه همانند سایر اختلالات شبکیه چشم ممکن است بسیار خطرناک به نظر آید. به طبع، تجربه هر کسی از خونریزی شبکیه متفاوت می باشد. عده ای از افراد، آن را چیزی شبیه مگس پران و عده ای دیگر آن را به حالت تار عنکبوت تصور می کنند. اما با وصف تمام این ها، باید گفت که خونریزی شبکیه، آن چنان هم خطرناک نیست و به مرور زمان نیز درمان و مداوا می شود. اما گاهی اوقات اگر این خونریزی با از دست دادن دید همراه باشد ممکن است هولناک و پریشان کننده باشد.

معمولا خونریزی شبکیه در ناحیه زجاجیه چشم اتفاق می افتد. اما در اغلب موارد این خونریزی به طور مستقیم در این قسمت از چشم اتفاق نمی افتد بلکه در نتیجه خونریزی عروق شبکیه یا لایه عروقی زیر ان اتفاق می افتد. همانطور که گفته شد به طور معمولاً در افراد با سنین مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان بر اثر عارضه و یا ضربات چشمی، خونریزی شبکیه اتفاق می افتد. اما در ایجاد این اختلال نمی توان فاکتورهای مهمی چون افزایش فشار چشم، دیابت و اختلالات انعقادی خون را نادیده گرفت.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

خونریزی شبکیه چشم و دیابت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.