رتینوپاتی دیابتی چیست؟

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی

در اثر عواملی همچون افزایش شیوع چاقی ناشی ازشکل نادرست زندگی شهر نشینی و افزایش سن جوامع بشری ، شیوع بیماری دیابت در جهان به سرعت رو به افزایش است. قند خون بالا می تواند سبب پیدایش تغییراتی در رگهای کوچک بدن شود و از این طریق دیابت روی بینایی اثر می گذارد.رتینوپاتی دیابتی یکی از عوارض بیماری دیابت است که روی چشم ها تأثیر می گذارد. رتینوپاتی را می توان از جمله خطرناک ترین عوارض ابتلا به دیابت دانست .

 آسیب رگ های خونی در قسمت حساس به نور عقب چشم یعنی شبکیه چشم، باعث بروز رتینوپاتی دیابتی می شود. این بیماری در ابتدا علامتی ندارد و یا فقط مشکلات چشمی خفیفی ایجاد می کند، ولی سرانجام باعث کوری فرد می شود.

علامت های رتینوپاتی دیابتی چیست؟

 رتینوپاتی غیرپرولیفراتیو مرحله ای است که گاهی علائم خفیفی دارد و حتی ممکن است بدون علامت باشد ولی اگر نقطه حساس دید (ماکولا) درگیر شود، کاهش بینایی پدید خواهدآمد. زمانی که خونریزی اتفاق بیافتد، ممکن است دچار اختلال در دید یا حتی از بین رفتن دید شود.  رتینوپاتی پرولیفراتیو بدون درد است اما یک نوع شدید و جدی از بیماری است که باید به سرعت درمان گردد. حاملگی و فشار خون بالا ممکن است سبب تشدید رتینوپاتی شوند.

معمولاً در مرحله رتینوپاتی زمینه ای علامتی وجود ندارد. اگرچه ممکن است در صورت ایجاد تورم مرکز دید تاری دید بصورت تدریجی ایجاد شود. شما ممکن است هرگز به تغییر میزان دید خود پی نبرید. معاینه چشم پزشکی تنها راهیست که به کمک آن می­توان تغییرات داخل چشم شما را پیدا کرد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

رتینوپاتی دیابتی چیست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.