شب کوری و درمان آن

شب کوری

از بیماری های چشمی که دید را در شب دچار مشکل می کند شب کوری است. این بیماری ب این معنا نیست که فرد نابینا می شود بلکه به این معناست که فرد مبتلا به این بیماری در شب و تاریکی توانی دیدن اجسام را ندارد و در دید آن به طور غیر عادی اختلال ایجاد می شود. بیماری شب کوری ارثی در ایران به دلیل ازدواج های فامیلی شیوع زیادی دارد.

علاوه بر ضعف در دید در شب ، افراد مبتلا به این بیماری هنگام رفتن از محیطی روشن به محیطی تاریک نیز نیاز به زمان بیشتری برای تطابق دید دارند و قدرت تباین و تقابل (کنتراست) دید آنها نیز کمتر است

شب کوری

علت شب کوری

شایع ترین علت شب کوری بیماری  RP( رتینیت پیگمانتوزا ) است که این بیماری ارثی است.رتینیت پیگمانتوزا از بیماریهای ژنتیکی است که شبکیه را درگیر می کنند ، در این بیماری سلول های گیرنده نوری (سلولهای استوانه ای و مخروطی) از بین می روند , در نتیجه بینایی به مرور کاهش پیدا می کند و از بین می رود.

همچنین این بیماری اغلب در اثر کمبود شدید ویتامین آ در بدن ایجاد می شود. در موارد دیگر کمبود رنگدانه ارغوانی یا رودوپسین (Rhodopsin) و اختلال در تشکیل سلول های گیرنده های نوری، به خصوص سلول های استوانه ای که مسئول دید در تاریکی و شب هستند، باعث بروز این بیماری می شود.

اعتیاد به الکل ، برخی بیماری های کبد ، التهاب رنگدانه های شبکیه چشم و بیماری آب سیاه چشم یا گلوکوم نیز ممکن است باعث بروز این بیماری شوند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

شب کوری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.