ساختمان چشم و قسمت های مختلف آن

ساختمان چشم

ساختمان چشم

هنگامی که حواس پنجگانه دیدن، شنیدن، چشایی، بوییدن و لامسه،مورد بررسی قرار گرفت، مردم بیشتر ترس از دست دادن بینایی خود را دارند. با وجود این، بسیاری از مردم درک خوبی از آناتومی چشم ، نحوه عملکرد دید و مشکلات بهداشتی که می توانند روی چشم تاثیر بگذارند ندارند. چشم ها بعد از مغز، پیچیده ترین عضو بدن هستند. حرکات کره چشم در هر چشم به وسیله ۶ عضله کوچک که به اطراف کره چشم می چسبد کنترل می شود. بیماری این عضلات و یا عدم هماهنگی آن ها می تواند به انحراف چشم یا لوچی منجر شود.

چشم چگونه کار می کند؟

چشم انسان همانند یک دوربین دیجیتال عمل می کند . پرتوهای نور وارد سطح  شفاف جلوی چشم به نام قرنیه می شوند. نور پس از عبور از لایه ای که زلالیه نام دارد، وارد مردمک چشم می شود. مردمک سوراخی است که به پرتوی نور اجازه ی ورود می دهد. چون نور به طور مستقیم و بدون بازتاب از مردمک می گذرد، این سوراخ سیاه به نظر می رسد. باز شدن مردمک با عنبیه ( بخش رنگی چشم ) صورت می گیرد و میزان این باز شدن به میزان ورود نور بستگی دارد.

نور پس از آن به عدسی چشم می تابدو عدسی، پرتوهای تابیده به شبکیه را متمرکز می کند. عدسی یک دیسک شفاف و انعطاف پذیر است که شکل آن به منظور تنظیم تمرکز چشم تغییر می کند.در مرحله بعد نور وارد کره چشم می شود که مملو از مایعی ژل مانند به نام زجاجیه است. نور در نهایت به پرده ای به نام شبکیه می تابد که در قسمت انتهایی کره چشم واقع شده است. پرتوهای نوری پس از برخورد با پرده شبکیه در قالب پیام هایی عصبی به مغز منتقل و در آنجا تفسیر می شوند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

ساختمان چشم و قسمت های مختلف آن


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.