لیزر شبکیه

لیزر شبکیه

لیزر شبکیه

شبکیه لایه ای حسی از چشم است که داخل کره چشم را می پوشاند. شبکیه بجز قسمت مرکز بینایی که رگ ندارد، دارای عروق فراوانی است. لیزر پرتوی متمرکز از نور است که بسیار دقیق بر بافت معیوب متمرکز می شود. لیزرهای شبکیه به گونه ای خاص طراحی شده اند تا بتوانند از طریق بافت غیر رتین (لنز و قرنیه) و بدون آسیب رساندن به آنها عبور کنند. لیزرها در درمان بیماری های شبکیه به یک ابزار رایج و بسیار قدرتمند تبدیل شده اند. هیچ درمانی بدون عارضه جانبی نیست اما ریسک لیزر درمانی خیلی کمتر از خطرات عدم درمان با لیزر است. در بسیاری از افراد لیزر می تواند باعث حفظ دید باقی مانده و از دست نرفتن بینایی شود.

موارد کاربرد لیزر شبکیه

پارگی یا جداشدگی شبکیه : جدا شدگی پرده شبکیه در واقع به معنای جدا شدن لایه های عصبی حساس شبکیه از لایه رنگدانه دار شبکیه است. زمانی که پرده شبکیه جدا شود، عملکرد آن مختل  شده  و در نتیجه بینائی فرد تار می شود یعنی مثل اینکه فیلم داخل دوربین از محل خود رها شود.

رتینوپاتی دیابتی : رتینوپاتی دیابتی عارضه‌ای ناشی از دیابت است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ‌های خونی رخ می‌دهد. رتینوپاتی دیابتی یکی از دلایل عمده‌ی نابینایی در بزرگسالان جهان محسوب می‌شود. جراحی با لیزر، عروق جدید غیر طبیعی را از بین می برد و موجب کاهش تورم ماکولا و جلوگیری از عوارض بعدی می شود.

انسداد ورید شبکیه : انسداد وریدی شبکیه از علل عمده کاهش بینایی محسوب می گردد. انسداد وریدی شبکیه از جمله اختلالات عروقی شبکیه می باشد که موجب افت بینایی می گردد. به صورت افت دید ناگهانی و بدون درد تظاهر می کند . در معاینه وریدهای متسع و پیچ خورده و خون ریزی های سطحی و عمقی شبکیه مشهود است.

دژنرسانس ماکولا : بعضی از افراد با بالارفتن سن دچار تغییراتی در ماکولا می شوند که در بسیاری از افراد این تغییرات از نوع خشک است .که با لیزر قابل درمان نیست. نوع شدیدتر که wet نامیده می شود می تواند باعث تورم ماکولا به دلیل نشت خون یا مایع شود. دژنرسانس ماکولار نوع مرطوب معمولاً باعث تاری دید بدون درد می شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

لیزر شبکیه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.